Eettisyyden ja etiikan huomioiminen hoitotyössä
Hämäläinen, Maija; Hettula, Laura (2023)
Hämäläinen, Maija
Hettula, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037428
Tiivistelmä
Hoitotyö on ammatillista toimintaa, jonka tarkoitus on auttaa ja ohjeistaa sekä tukea ja edistää terveyttä. Hoitotyössä tarvitaan ymmärrystä etiikasta. Etiikka on tieteenala, jonka tarkoituksena on ohjata eettiseen toimintaan. Eettisen toiminnan lähtökohtana hoitotyössä voi pitää asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaan kohtaamista yksilönä. Näitä ohjaava lait, ohjeet, asetukset, periaatteet sekä ammattialojen eettiset suositukset. Hoitotyössä eettisyys näyttäytyy monella tapaa. Se on pohdintaa käytännön tilanteissa ja keskustelua oikeasta ja väärästä sekä hyvästä ja pahasta. Opetusministeriö on linjannut, että ammattikorkeakoulutuksen yhtenä tavoitteena on kouluttaa eettisesti osaavia ammattilaisia. Aiempia tutkimuksia hoitoalan koulutuksen aikana tapahtuvasta ammattietiikan oppimisesta oli vähän.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa digitaalista opetusmateriaalia, joissa käsitellään erilaisia eettisiä tilanteita. Opinnäytetyön tavoitteena on saada hoitoalan opiskelijat pohtimaan omaa eettistä toimintaansa hoitotyössä jo opintojen aikana oppitunneilla ja harjoittelussa, sekä työelämään siirtyessä. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esille, mitä on hoitotyön eettisyys ja miksi se on tärkeää ottaa huomioon kaikessa tekemisessä.
Toimeksiantaja toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk). Opin-näytetyö tehtiin XAMKin gerontologisen hoitotyön, opinto- ja urasuunnittelun sekä terveyden edistämisen opintojaksoille. Opinnäytetyön muodoksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö, mikä toteutettiin tuotteistamisprosessin vaiheita hyödyntäen. Opinnäytetyön kirjalliseen osuuteen luotettavuutta tuo kriittisesti valitut tutkimukset, verkkolähteet ja kirjallisuus. Toiminnallisen osuuden luotettavuutta lisää toimeksiantajalta ja opetusryhmältä saadut palautteet, joiden pohjalta on tehty parannuksia materiaaleihin. Opinnäytetyön prosessin päät-teeksi valmistui digitaalista opetusmateriaalia opettamisen tueksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa digitaalista opetusmateriaalia, joissa käsitellään erilaisia eettisiä tilanteita. Opinnäytetyön tavoitteena on saada hoitoalan opiskelijat pohtimaan omaa eettistä toimintaansa hoitotyössä jo opintojen aikana oppitunneilla ja harjoittelussa, sekä työelämään siirtyessä. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esille, mitä on hoitotyön eettisyys ja miksi se on tärkeää ottaa huomioon kaikessa tekemisessä.
Toimeksiantaja toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk). Opin-näytetyö tehtiin XAMKin gerontologisen hoitotyön, opinto- ja urasuunnittelun sekä terveyden edistämisen opintojaksoille. Opinnäytetyön muodoksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö, mikä toteutettiin tuotteistamisprosessin vaiheita hyödyntäen. Opinnäytetyön kirjalliseen osuuteen luotettavuutta tuo kriittisesti valitut tutkimukset, verkkolähteet ja kirjallisuus. Toiminnallisen osuuden luotettavuutta lisää toimeksiantajalta ja opetusryhmältä saadut palautteet, joiden pohjalta on tehty parannuksia materiaaleihin. Opinnäytetyön prosessin päät-teeksi valmistui digitaalista opetusmateriaalia opettamisen tueksi.