YHTEISÖLLISYYDEN MERKITYS NUORILLE DIGITAALISEN PELAAMISEN KONTEKSTISSA
Salkkio, Ville (2023)
Salkkio, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037496
Tiivistelmä
Digitaalinen pelaaminen on viimeisten vuosien aikana ollut selvässä nousussa. Yleisesti pelaaminen onkin mielletty nuorten miesten harrastukseksi. Pelaamisen lisääntyessä myös nuorten naisten osuus pelaajista on noussut. Teknologia on jo pitkään mahdollistanut verkkopelaamisen. Verkossa on mahdollista pelata yli valtioiden rajojen, koska tahansa ja kenen kanssa tahansa.
Yhteisöllisyys on laaja käsite, jota on hankala määritellä täsmällisesti, johtuen sen monista erilaisista ilmenemismuodoista. Keskeisinä tekijöinä yhteisöllisyydelle toimivat vuorovaikutus sekä yhteiset arvot ja ihanteet. Ihmisellä on tarve liittyä toisiin ihmisiin ja olla osana jotain suurempaa.
Opinnäytetyön tilaaja on Kouvolan nuorisopalvelut. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimustyö. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä yhteisöllisyys merkitsee nuorille digitaalisen pelaamisen kontekstissa. Lisäksi haluttiin saada tietoa PeliTalo Vintillä käyviltä nuorilta, kuinka he kokevat pelitalon pelikulttuurin sekä mitä kehitettävää nuoret Vintiltä ovat havainneet.
Opinnäytetyössä haastateltiin viittä kouvolalaista nuorta. Haastateltavat valikoituivat tilaajan toimesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelujen litterointien jälkeen aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti.
Haastatteluista kävi ilmi nuorten kokevan yhteisöllisyyttä pelatessaan digitaalisia pelejä niin verkkoympäristössä kuin lähiverkkotilanteissakin. Nuoret kokevat pelaamisen merkitykselliseksi, se poistaa stressiä ja toimii hauskana ajanvietteenä. PeliTalo Vintin pelikulttuurin nuoret kokivat pääsääntöisesti positiiviseksi, kehitysideoita nuoret eivät juurikaan antaneet.
Jatkotutkimusta voisi tehdä siitä, miten pelaaminen vaikuttaa nuoriin, nuorisokulttuuriin, nuorten kokemaan yhteisöllisyyteen ja voiko pelaamisella lähentää eri kulttuureista tulevien nuorten ja kantasuomalaisten nuorten ystävyyttä.
Yhteisöllisyys on laaja käsite, jota on hankala määritellä täsmällisesti, johtuen sen monista erilaisista ilmenemismuodoista. Keskeisinä tekijöinä yhteisöllisyydelle toimivat vuorovaikutus sekä yhteiset arvot ja ihanteet. Ihmisellä on tarve liittyä toisiin ihmisiin ja olla osana jotain suurempaa.
Opinnäytetyön tilaaja on Kouvolan nuorisopalvelut. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimustyö. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä yhteisöllisyys merkitsee nuorille digitaalisen pelaamisen kontekstissa. Lisäksi haluttiin saada tietoa PeliTalo Vintillä käyviltä nuorilta, kuinka he kokevat pelitalon pelikulttuurin sekä mitä kehitettävää nuoret Vintiltä ovat havainneet.
Opinnäytetyössä haastateltiin viittä kouvolalaista nuorta. Haastateltavat valikoituivat tilaajan toimesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelujen litterointien jälkeen aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti.
Haastatteluista kävi ilmi nuorten kokevan yhteisöllisyyttä pelatessaan digitaalisia pelejä niin verkkoympäristössä kuin lähiverkkotilanteissakin. Nuoret kokevat pelaamisen merkitykselliseksi, se poistaa stressiä ja toimii hauskana ajanvietteenä. PeliTalo Vintin pelikulttuurin nuoret kokivat pääsääntöisesti positiiviseksi, kehitysideoita nuoret eivät juurikaan antaneet.
Jatkotutkimusta voisi tehdä siitä, miten pelaaminen vaikuttaa nuoriin, nuorisokulttuuriin, nuorten kokemaan yhteisöllisyyteen ja voiko pelaamisella lähentää eri kulttuureista tulevien nuorten ja kantasuomalaisten nuorten ystävyyttä.