Kehon muisti ja tuntemukset : grafiikan vedossarja
Kallioniemi, Kaisa (2023)
Kallioniemi, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037331
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii ihmiskehossa tapahtuvia tuntemuksia kehon erilaisten asentojen kautta. Teoksiin otettiin vaikutteita Renessanssin ja Antiikin Kreikan taiteesta, joissa kuvataan ensisijaisesti ihmiskehoa. Tekijällä vaikutti aiheeseen syventymiseen ja teossarjan toteuttamiseen myös osittain omat kehossa koetut fyysiset ja psyykkiset tuntemukset.
Kirjallinen osuus jakautui neljään osioon, joista ensimmäisessä kerrottiin tiivistetysti opinnäytteen aiheesta ja tekotavasta. Toisessa luvussa pureuduttiin lisää ihmisvartaloon taiteessa yleisellä tasolla sekä taiteilijoihin, jotka käyttivät kehoa jossain muodossa omassa taiteessaan. Luvun lopussa perehdyttiin myös lyhyesti metalligrafiikan historiaan. Kolmas luku kertoo taiteellisen prosessin aloittamisesta, sen tarkemmista yksityiskohdista ja tekijän omista pohdinnoista ja ajatuksista teosten toteuttamisen tiimoilta sekä niiden toteutustavoista ja lopulta valmiista teossarjasta. Viimeisissä luvuissa käsiteltiin valmiin teossarjan asettamisesta näyttelyyn sekä tekijän yhteenvedosta prosessin loppumetreiltä.
Teossarja koostui grafiikan kuivaneula vedoksista, jotka toteutettiin eri kokoisista PVC- muoville raaputetuista ja papereille painetuista kehokuvista ja niiden osista. Kehoissa tapahtuvia tuntemuksia pyrittiin ilmentämään painamalla vedoskuvia toistensa päälle sekä myös paperien reunojen yli. Vedoksissa liioiteltiin myös kehon osien mittasuhteita ja painovärin intensiivisyyttä riippuen siitä, millaisessa asennossa keho kuvattiin. Thesis examines sensations of the human body in many different positions of the bodies. The series of works was influenced by the art of the Renaissance and Ancient Greece which primarily depict the human body. The author’s deepening into the subject and realization of the series of works were partly influenced by her own physical and mental sensations experienced in the body.
The written section was divided into four parts. The very first of which summarized the subject of the thesis and the method of how It’s been made. The second chapter talked more about the human body in art in general and about artists who have been used the body in some form in their own art. The rest of the second chapter got also briefly familiarized with the history of metal graphics. The third chapter talks about the beginning of the artistic process, its finer details and the author’s own reflections and thoughts regarding the realization of the works, as well as the methods of their realization and finally the completed series of works. The last chapters dealt with the installation of the finished series of works in the exhibition and the author’s summary of the final stages of the process.
The series of works consisted of graphic dry point prints, which were realized from body images and their parts scratched on PVC plastic and printed on paper in different sizes. Sensations in the body were tried to be expressed by printing prints on top of each other and over the edges of the papers. The prints also exaggerated the proportions of the body parts and the intensity of the printing ink, depending on the position in which the body was depicted.
Kirjallinen osuus jakautui neljään osioon, joista ensimmäisessä kerrottiin tiivistetysti opinnäytteen aiheesta ja tekotavasta. Toisessa luvussa pureuduttiin lisää ihmisvartaloon taiteessa yleisellä tasolla sekä taiteilijoihin, jotka käyttivät kehoa jossain muodossa omassa taiteessaan. Luvun lopussa perehdyttiin myös lyhyesti metalligrafiikan historiaan. Kolmas luku kertoo taiteellisen prosessin aloittamisesta, sen tarkemmista yksityiskohdista ja tekijän omista pohdinnoista ja ajatuksista teosten toteuttamisen tiimoilta sekä niiden toteutustavoista ja lopulta valmiista teossarjasta. Viimeisissä luvuissa käsiteltiin valmiin teossarjan asettamisesta näyttelyyn sekä tekijän yhteenvedosta prosessin loppumetreiltä.
Teossarja koostui grafiikan kuivaneula vedoksista, jotka toteutettiin eri kokoisista PVC- muoville raaputetuista ja papereille painetuista kehokuvista ja niiden osista. Kehoissa tapahtuvia tuntemuksia pyrittiin ilmentämään painamalla vedoskuvia toistensa päälle sekä myös paperien reunojen yli. Vedoksissa liioiteltiin myös kehon osien mittasuhteita ja painovärin intensiivisyyttä riippuen siitä, millaisessa asennossa keho kuvattiin.
The written section was divided into four parts. The very first of which summarized the subject of the thesis and the method of how It’s been made. The second chapter talked more about the human body in art in general and about artists who have been used the body in some form in their own art. The rest of the second chapter got also briefly familiarized with the history of metal graphics. The third chapter talks about the beginning of the artistic process, its finer details and the author’s own reflections and thoughts regarding the realization of the works, as well as the methods of their realization and finally the completed series of works. The last chapters dealt with the installation of the finished series of works in the exhibition and the author’s summary of the final stages of the process.
The series of works consisted of graphic dry point prints, which were realized from body images and their parts scratched on PVC plastic and printed on paper in different sizes. Sensations in the body were tried to be expressed by printing prints on top of each other and over the edges of the papers. The prints also exaggerated the proportions of the body parts and the intensity of the printing ink, depending on the position in which the body was depicted.