Nuorten mielenterveyden edistäminen omia vahvuuksia hyödyntämällä : Toiminnallinen projekti
Leskelä, Julia; Linna, Minnamari (2023)
Leskelä, Julia
Linna, Minnamari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037300
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyöprojektin tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Torkinmäen koulun yhdeksännen luokan oppilaille kaksi oppituntia luonteenvahvuuksista. Tavoitteenamme oli antaa nuorille tietoa erilaisista luonteenvahvuuksista, niiden tunnistamisesta, vahvistamisesta ja hyödyntämisestä, niin opiskelussa kuin elämässä yleensä ja näin edistää nuorten mielenterveyttä.
Nuorten mielenterveyden haasteet ovat kasvaneet viime vuosina. Mielenterveyttä voidaan edistää omien valintojen, mutta myös positiivisen pedagogiikan avulla. Nuoret voivat oppia tunnistamaan, vahvistamaan ja hyödyntämään omia luonteenvahvuuksiaan hyvinvoinnin parantamiseksi ja mielenterveyden edistämiseksi.
Projektissa tuotettu oppimateriaali vahvuustuntien toteuttamiseen jäi yläasteen kuraattorin, oppilaanohjaajan ja opettajien käyttöön. Opettajat voivat hyödyntää sitä tulevaisuudessa. Koulu on tärkeä ympäristö nuorten arjessa ja siellä voidaan vaikuttaa nuorten mielenterveyden edistämiseen. Nuorilta saadun palautteen mukaan vahvuustunneilla oppi arvostamaan enemmän itseään, löysi omia luonteenvahvuuksia sekä oppi, että jokainen vahvuus on tärkeä ja ainutlaatuinen. Opettajat toivoivat vastaavia vahvuustunteja järjestettävän nuorille jatkossakin. Luonteenvahvuustuntien laajentaminen eri kouluihin koettiin hyödylliseksi tulevaisuudessa.
Nuorten mielenterveyden haasteet ovat kasvaneet viime vuosina. Mielenterveyttä voidaan edistää omien valintojen, mutta myös positiivisen pedagogiikan avulla. Nuoret voivat oppia tunnistamaan, vahvistamaan ja hyödyntämään omia luonteenvahvuuksiaan hyvinvoinnin parantamiseksi ja mielenterveyden edistämiseksi.
Projektissa tuotettu oppimateriaali vahvuustuntien toteuttamiseen jäi yläasteen kuraattorin, oppilaanohjaajan ja opettajien käyttöön. Opettajat voivat hyödyntää sitä tulevaisuudessa. Koulu on tärkeä ympäristö nuorten arjessa ja siellä voidaan vaikuttaa nuorten mielenterveyden edistämiseen. Nuorilta saadun palautteen mukaan vahvuustunneilla oppi arvostamaan enemmän itseään, löysi omia luonteenvahvuuksia sekä oppi, että jokainen vahvuus on tärkeä ja ainutlaatuinen. Opettajat toivoivat vastaavia vahvuustunteja järjestettävän nuorille jatkossakin. Luonteenvahvuustuntien laajentaminen eri kouluihin koettiin hyödylliseksi tulevaisuudessa.