Hakukoneoptimointi osana verkkopalvelun sisältöstrategiaa
Metsäranta, Elina (2023)
Metsäranta, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027152
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hakukoneoptimointia voidaan yhdistää verkkopalvelun sisältöstrategiaan ja laatia viitekehyksen perusteella opas, joka tarjoaa konkreettisia käytännön neuvoja hakukoneoptimoinnin yhdistämisestä sisältöstrategiaan. Oppaan tarkoituksena oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Mikä on verkkopalvelun sisältöstrategia? Miten hakukoneoptimoinnin keinoilla voidaan parantaa sivuston näkyvyyttä hakukoneissa osana sivuston sisältöstrategiaa?
Työn viitekehyksessä tarkasteltiin Googlen hakukoneen toimintaa ja hakukoneoptimointia sekä sen osa-alueita, ja sisältöstrategiaa. Viitekehyksessä käsiteltiin lisäksi hakukoneoptimoinnin yhdistämistä sisältömarkkinointiin osana sisältöstrategiaa. Opinnäytetyön viitekehyksen perusteella syntyi opas, jonka sisältö laadittiin tietoperustasta johdetusta tiedosta sekä kirjoittajan omien havaintojen ja ammatillisen kokemuksen pohjalta. Tietoperustan lähteinä käytettiin markkinoinnin ammattikirjallisuutta ja luotettaviksi katsottuja verkkolähteitä. Työssä käytetyt tietolähteet olivat pääosin englanninkielisiä, ja ne käsittelivät Googlen hakukonetta, hakukoneoptimointia, sisältöstrategiaa, sisältömarkkinointia, digitaalista markkinointia ja markkinoinnin tulosten mittaamista.
Tämä opinnäytetyö tuo esiin näkökulmia hakukonenäkyvyyden parantamisesta sisällön optimoinnilla. Työn tuotoksena syntynyt opas tarjoaa markkinoinnin alan osaajille ohjeistuksia ja konkreettisia vinkkejä siitä, miten sisällön optimointia voidaan helposti liittää verkkopalvelun sisällöntuotantoon. Sisällön optimoinnin keinot auttavat verkkopalvelua näkymään hakutuloksissa korkeammalla.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että hakukoneiden orgaanisen näkyvyyden tärkeys on korostunut viime vuosina, ja on niin myynnin kuin yrityksen tunnettuuden takia ensisijaisen tärkeää näkyä hakutuloksissa hyvillä sijoituksilla. Johtopäätöksissä todettiin myös, että hakukoneoptimoinnin keinoja ei ole vaikeaa liittää osaksi sivuston sisältöstrategiaa.
Työn viitekehyksessä tarkasteltiin Googlen hakukoneen toimintaa ja hakukoneoptimointia sekä sen osa-alueita, ja sisältöstrategiaa. Viitekehyksessä käsiteltiin lisäksi hakukoneoptimoinnin yhdistämistä sisältömarkkinointiin osana sisältöstrategiaa. Opinnäytetyön viitekehyksen perusteella syntyi opas, jonka sisältö laadittiin tietoperustasta johdetusta tiedosta sekä kirjoittajan omien havaintojen ja ammatillisen kokemuksen pohjalta. Tietoperustan lähteinä käytettiin markkinoinnin ammattikirjallisuutta ja luotettaviksi katsottuja verkkolähteitä. Työssä käytetyt tietolähteet olivat pääosin englanninkielisiä, ja ne käsittelivät Googlen hakukonetta, hakukoneoptimointia, sisältöstrategiaa, sisältömarkkinointia, digitaalista markkinointia ja markkinoinnin tulosten mittaamista.
Tämä opinnäytetyö tuo esiin näkökulmia hakukonenäkyvyyden parantamisesta sisällön optimoinnilla. Työn tuotoksena syntynyt opas tarjoaa markkinoinnin alan osaajille ohjeistuksia ja konkreettisia vinkkejä siitä, miten sisällön optimointia voidaan helposti liittää verkkopalvelun sisällöntuotantoon. Sisällön optimoinnin keinot auttavat verkkopalvelua näkymään hakutuloksissa korkeammalla.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että hakukoneiden orgaanisen näkyvyyden tärkeys on korostunut viime vuosina, ja on niin myynnin kuin yrityksen tunnettuuden takia ensisijaisen tärkeää näkyä hakutuloksissa hyvillä sijoituksilla. Johtopäätöksissä todettiin myös, että hakukoneoptimoinnin keinoja ei ole vaikeaa liittää osaksi sivuston sisältöstrategiaa.