EKG-tulkinnan itseopiskelumateriaali Centria-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille
Aitto-oja, Tanja; Hanni, Tiina (2023)
Aitto-oja, Tanja
Hanni, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027192
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden EKG-tulkinnan osaamista itse-opiskelumateriaalin avulla. Tuotekehittelyprojektissa meillä oli tavoitteena luoda näyttöön perustuva, mielekäs ja opettavainen itseopiskelumateriaali sydämen toiminnasta, sydänfilmin tulkinnasta ja rekisteröinnistä sekä rytmihäiriöistä, jonka avulla opiskelija voi vahvistaa omaa osaamistaan ennen valmistumistaan sairaanhoitajaksi.
Opinnäytetyö tuotettiin tuotekehittelyprojektina Centria-ammattikorkeakoululle, ja siinä luotiin itslearning-oppimisympäristöön (ITS) itseopiskelumateriaali sydämen toiminnasta, sydänfilmin tulkinnasta ja rekisteröinnistä sekä rytmihäiriöistä. Vastaavanlaista itseopiskelumateriaalia organisaatiolla ei ole aikaisemmin ollut käytössä. Itseopiskelumateriaali suunnattiin Centria-ammattikorkeakoulun loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoille, ja hoitotyön opettajat sisällyttävät itseopiskelumateriaalin akuutti- ja polikliinisen hoitotyön opintojaksoon. Opinnäytetyön teoriaosuudessa toimme tutkimusten pohjalta ilmi sydänfilmin tulkinnan tärkeyden ja osaamisen puutteet hoitotyössä. Teoriaosuus sisälsi myös teoriatietoa sydämen toiminnasta ja fysiologiasta, hoitajaosaamisesta ja potilasturvallisuudesta, sydänfilmin tulkinnasta ja rekisteröinnistä sekä erilaisista rytmihäiriöistä ja infarkteista. ITS-oppimisympäristöön teimme jokaisesta aihealueesta erilliset osiot. Osiot sisälsivät opetusmateriaalin ja osaamistestin jokaisesta aiheesta osaamisen varmistamiseksi.
Itseopiskelumateriaalista keräsimme palautetta itseopiskelumateriaalin läpikäyneiltä sairaanhoitajaopiskelijoilta anonyymisti Webropol-kyselyn avulla. Saamamme palautteen perusteella tietopaketit olivat selkeitä ja lähestymistapa aiheeseen oli helposti ymmärrettävää. Tekemämme videot olivat sopivan pituisia ja testit videoiden yhteydessä vahvistivat oppimista sekä EKG-nauhat tukivat rytmihäiriöiden tunnistamista yhdessä teoriatiedon kanssa.
Opinnäytetyö tuotettiin tuotekehittelyprojektina Centria-ammattikorkeakoululle, ja siinä luotiin itslearning-oppimisympäristöön (ITS) itseopiskelumateriaali sydämen toiminnasta, sydänfilmin tulkinnasta ja rekisteröinnistä sekä rytmihäiriöistä. Vastaavanlaista itseopiskelumateriaalia organisaatiolla ei ole aikaisemmin ollut käytössä. Itseopiskelumateriaali suunnattiin Centria-ammattikorkeakoulun loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoille, ja hoitotyön opettajat sisällyttävät itseopiskelumateriaalin akuutti- ja polikliinisen hoitotyön opintojaksoon. Opinnäytetyön teoriaosuudessa toimme tutkimusten pohjalta ilmi sydänfilmin tulkinnan tärkeyden ja osaamisen puutteet hoitotyössä. Teoriaosuus sisälsi myös teoriatietoa sydämen toiminnasta ja fysiologiasta, hoitajaosaamisesta ja potilasturvallisuudesta, sydänfilmin tulkinnasta ja rekisteröinnistä sekä erilaisista rytmihäiriöistä ja infarkteista. ITS-oppimisympäristöön teimme jokaisesta aihealueesta erilliset osiot. Osiot sisälsivät opetusmateriaalin ja osaamistestin jokaisesta aiheesta osaamisen varmistamiseksi.
Itseopiskelumateriaalista keräsimme palautetta itseopiskelumateriaalin läpikäyneiltä sairaanhoitajaopiskelijoilta anonyymisti Webropol-kyselyn avulla. Saamamme palautteen perusteella tietopaketit olivat selkeitä ja lähestymistapa aiheeseen oli helposti ymmärrettävää. Tekemämme videot olivat sopivan pituisia ja testit videoiden yhteydessä vahvistivat oppimista sekä EKG-nauhat tukivat rytmihäiriöiden tunnistamista yhdessä teoriatiedon kanssa.