Kulttuurienvälisen oppimisen työmenetelmät helsinkiläisissä järjestöissä
Vahvelainen, Mikaela (2023)
Vahvelainen, Mikaela
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027165
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia menetelmiä helsinkiläiset järjestöt käyttävät kulttuurienvälisen oppimisen edistämiseen ja miten kulttuurisensitiivisyys näkyy näissä menetelmissä. Näiden kysymyksien pohjalta lähdettiin selvittämään erilaisia työmenetelmiä kulttuurienväliseen oppimiseen helsinkiläisissä järjestöissä.
Opinnäytetyön tilaaja on Allianssin Nuorisovaihto, joka on partnerijärjestönä
HOTSPOTS Connecting European Suburbs through Smart Youth Work –
Erasmus+ Avaintoimi 2 -hankkeessa. Opinnäytetyön menetelmien keräysosio
oli osa HOTSPOTS-hanketta ja kerätyt menetelmät toimivat pohjana uusien
menetelmien luomiselle hankkeen tulevissa vaiheissa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jota varten tehtiin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastatteluista saatu aineisto on analysoitu sisällönanalyysinä. Haastatteluihin valittiin kuusi eri henkilöä helsinkiläisistä järjestöistä, jotka toimivat kulttuurienvälisyyden parissa. Haastateltavat esittelivät
menetelmiä, jotka olivat mentorointi, leiritoiminta, uintikurssit, vieraskielisten
perheenisien kahvila, nuorisovaihto ja kulttuurisen kompetenssin koulutus.
Haastatteluiden tuloksina voitiin todeta, että tehokkaina keinoina kulttuurienvälisyyden edistämiseksi nähtiin vertaistoiminta, matkustaminen, turvallisten ympäristöjen luominen vuorovaikutukselle ja yhdessä tekeminen.
Kulttuurisensitiivisyys toteutui jokaisen haastattelun toiminnoissa ja monille
kulttuurisensitiivinen työote oli automaattista. Kulttuurisensitiivisyyttä on omien
ennakkoluulojen, asenteiden ja stereotypioiden tunnistaminen ja niihin huomion kiinnittäminen, jotta ne eivät ohjaa toimintaa. Kulttuurisensitiivisyyttä on
kuitenkin eri kulttuurien huomioiminen toiminnoissa, kuten rukousaikojen sisällyttäminen ohjelmaan ja avoin viestintä toiminnan sisällöstä.
Opinnäytetyön tuloksia sovelletaan HOTSPOTS-hankkeen seuraavassa vaiheessa, jossa luodaan täysin uusia menetelmiä kulttuurienvälisen oppimisen
edistämiseksi. HOTSPOTS-hankkeen tavoitteena on kehittää non-formaalin
oppimisen keinoja edistää kulttuurienvälistä oppimista.
Asiasanat: kulttuurienvälisyys, kulttuurisensitiivisyys, monikulttuurisuus, erasmus
Opinnäytetyön tilaaja on Allianssin Nuorisovaihto, joka on partnerijärjestönä
HOTSPOTS Connecting European Suburbs through Smart Youth Work –
Erasmus+ Avaintoimi 2 -hankkeessa. Opinnäytetyön menetelmien keräysosio
oli osa HOTSPOTS-hanketta ja kerätyt menetelmät toimivat pohjana uusien
menetelmien luomiselle hankkeen tulevissa vaiheissa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jota varten tehtiin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastatteluista saatu aineisto on analysoitu sisällönanalyysinä. Haastatteluihin valittiin kuusi eri henkilöä helsinkiläisistä järjestöistä, jotka toimivat kulttuurienvälisyyden parissa. Haastateltavat esittelivät
menetelmiä, jotka olivat mentorointi, leiritoiminta, uintikurssit, vieraskielisten
perheenisien kahvila, nuorisovaihto ja kulttuurisen kompetenssin koulutus.
Haastatteluiden tuloksina voitiin todeta, että tehokkaina keinoina kulttuurienvälisyyden edistämiseksi nähtiin vertaistoiminta, matkustaminen, turvallisten ympäristöjen luominen vuorovaikutukselle ja yhdessä tekeminen.
Kulttuurisensitiivisyys toteutui jokaisen haastattelun toiminnoissa ja monille
kulttuurisensitiivinen työote oli automaattista. Kulttuurisensitiivisyyttä on omien
ennakkoluulojen, asenteiden ja stereotypioiden tunnistaminen ja niihin huomion kiinnittäminen, jotta ne eivät ohjaa toimintaa. Kulttuurisensitiivisyyttä on
kuitenkin eri kulttuurien huomioiminen toiminnoissa, kuten rukousaikojen sisällyttäminen ohjelmaan ja avoin viestintä toiminnan sisällöstä.
Opinnäytetyön tuloksia sovelletaan HOTSPOTS-hankkeen seuraavassa vaiheessa, jossa luodaan täysin uusia menetelmiä kulttuurienvälisen oppimisen
edistämiseksi. HOTSPOTS-hankkeen tavoitteena on kehittää non-formaalin
oppimisen keinoja edistää kulttuurienvälistä oppimista.
Asiasanat: kulttuurienvälisyys, kulttuurisensitiivisyys, monikulttuurisuus, erasmus