Kiinteistönomistajan palveleminen urakoitsijan näkökulmasta
Saari, Anni (2023)
Saari, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027253
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ja tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä keinoin korjausurakoitsija voi luoda korjaustyölle lisäarvoa säästämällä kiinteistönomistajan kustannuksia, ja millä keinoin on mahdollista erottua kilpailussa parhaiten. Lisäksi selvitettiin millainen luovutusaineisto olisi kiinteistönomistajille paras tule-vaisuuden korjauksia sekä remontteja varten ja miten se tukisi omistajanvaihdosta. Pyrittiin myös selvittämään ylikorjaamista ja sen taustalla olevia syitä. Lisäksi mietittiin minkälaiset syyt ohjaavat suunnittelutoimistoa tekemään suunnitelmia, joissa kiinteistöä korjataan yli todellisen tarpeen.
Työn tilaajana oli Rakennusvire Oy, joka on pääkaupunkiseudulla toimiva julkisivukorjauksiin erikoistunut yritys. Opinnäytetyöni aihe on tilaajan liiketoimintastrategian kannalta merkittävä. Rakennusvireen tavoitteena on olla asiakasta palveleva urakoitsija ja ajaa kiinteistönomistajien etua ja sitä kautta luoda pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelututkimuksena. Tutkimusosiota varten haastateltiin kahta pääkaupunki-seudulla toimivien kiinteistöomistajien kiinteistökonsultteja sekä yhtä itsenäistä kiinteistöomistajaa. Ylikorjaamiseen liittyvä haastattelu pidettiin yksityisen suunnittelutoimiston kanssa, jossa paikalla oli rakenne-suunnittelija.
Urakoitsija voi luoda lisäarvoa tarjoamalleen työlle huomioimalla vuokralaisten tarpeita, tiedottamissuunnitelmalla, nopealla aikataululla ja kohtuullisella hinnalla, jossa on huomioitu palveleva urakointi ja vuokra-laishäiriöiden minimointi. Urakoitsijan olisi hyvä pystyä tarjoamaan muitakin urakkamuotoja kuin kokonais-hintaurakkaa. Tilaajan on helppo soveltaa työn tuloksia liiketoimintastrategiaan, arvovireen kehittämiseen ja tuleviin kiinteistöosakeyhtiöiden urakkatarjouksiin.
Työn tilaajana oli Rakennusvire Oy, joka on pääkaupunkiseudulla toimiva julkisivukorjauksiin erikoistunut yritys. Opinnäytetyöni aihe on tilaajan liiketoimintastrategian kannalta merkittävä. Rakennusvireen tavoitteena on olla asiakasta palveleva urakoitsija ja ajaa kiinteistönomistajien etua ja sitä kautta luoda pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelututkimuksena. Tutkimusosiota varten haastateltiin kahta pääkaupunki-seudulla toimivien kiinteistöomistajien kiinteistökonsultteja sekä yhtä itsenäistä kiinteistöomistajaa. Ylikorjaamiseen liittyvä haastattelu pidettiin yksityisen suunnittelutoimiston kanssa, jossa paikalla oli rakenne-suunnittelija.
Urakoitsija voi luoda lisäarvoa tarjoamalleen työlle huomioimalla vuokralaisten tarpeita, tiedottamissuunnitelmalla, nopealla aikataululla ja kohtuullisella hinnalla, jossa on huomioitu palveleva urakointi ja vuokra-laishäiriöiden minimointi. Urakoitsijan olisi hyvä pystyä tarjoamaan muitakin urakkamuotoja kuin kokonais-hintaurakkaa. Tilaajan on helppo soveltaa työn tuloksia liiketoimintastrategiaan, arvovireen kehittämiseen ja tuleviin kiinteistöosakeyhtiöiden urakkatarjouksiin.