Miten luodaan artistibrändi
Parmasuo, Eero (2023)
Parmasuo, Eero
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027117
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten musiikkiartisti brändi luodaan. Artistibrändi ei synny tyhjästä, vaan vaatii se pitkäaikaisen työn taustalle, jotta brändin voi luoda.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta perustuu ammattikirjallisuuteen. Opinnäytetyössä on käytetty se-kä ulkomaalaisia, että kotimaisia teoksia. Tietoperustassa käsitellään erilaisia aiheita artistibrändin luomisesta sen markkinointiin.
Laadullisen tutkimusmenetelmän avulla toteutettu opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2023 ja saa-tiin päätökseen huhtikuussa 2023. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen musiikki alan ammattilaisen puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut olivat valittu kokemuksensa takia, sillä tutki-muksen tarkoituksena oli selvittää, miten musiikkiartisti brändi luodaan.
Tutkimustulokset osoittivat, kuinka artistibrändin rakentaminen on moniuloitteinen ja pitkäaikainen prosessi. Artistibrändin rakentaminen vaatii selvän strategian, jotta siitä voidaan rakentaa pitkäaikai-nen menestynyt artistibrändi.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta perustuu ammattikirjallisuuteen. Opinnäytetyössä on käytetty se-kä ulkomaalaisia, että kotimaisia teoksia. Tietoperustassa käsitellään erilaisia aiheita artistibrändin luomisesta sen markkinointiin.
Laadullisen tutkimusmenetelmän avulla toteutettu opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2023 ja saa-tiin päätökseen huhtikuussa 2023. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen musiikki alan ammattilaisen puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut olivat valittu kokemuksensa takia, sillä tutki-muksen tarkoituksena oli selvittää, miten musiikkiartisti brändi luodaan.
Tutkimustulokset osoittivat, kuinka artistibrändin rakentaminen on moniuloitteinen ja pitkäaikainen prosessi. Artistibrändin rakentaminen vaatii selvän strategian, jotta siitä voidaan rakentaa pitkäaikai-nen menestynyt artistibrändi.