Kannattavuus kahvilayrityksessä
Jänis, Piia (2023)
Jänis, Piia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027095
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia itäsuomalaisen kahvilayrityksen kannattavuutta. Opinnäytetyössä tutkimuksen ensimmäinen tutkimusongelma oli, millainen on kahvilayrityksen kannattavuuden tila. Toinen tutkimusongelma oli,
millaisilla keinoilla kahvilayrityksen kannattavuutta voidaan parantaa. Kolmas
tutkimusongelma oli, millainen on kahvilayrityksen päätuotteiden hinnoittelu
suhteessa kilpailijoihin. Aihe oli toimeksiantajalle tärkeä, sillä toimeksiantaja ei
ollut koskaan tehnyt tai teettänyt talouslaskelmia.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pääluvut käsittelivät kannattavuutta ja katetuottolaskentaa. Kannattavuuden parantamisen teoria sisällytettiin osaksi teoreettista viitekehystä. Kannattavuuden arvioinnissa keskityttiin tunnuslukulaskentaan ja hinnoitteluun.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa kahvilayrityksen talouden suunnittelua varten selvittämällä yrityksen kannattavuuden tila ja antamalla kehitysehdotuksia kannattavuuden parantamiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia
tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Menetelminä käytettiin dokumenttianalyysia
ja teemahaastattelua. Tutkimuksessa käytetyt dokumentit olivat kahvilayrityksen yrittäjältä saadut tilinpäätökset ajanjaksolta 1.4.2019-31.3.2022 ja kilpailijoiden verkkosivuilta saadut hintatiedot. Teemahaastattelussa teemat rakennettiin opinnäytetyön tutkimusongelmat huomioiden. Teemahaastattelussa
haastateltiin kokenutta kirjanpitäjää. Saatu aineisto purettiin, minkä jälkeen se
analysoitiin sisällön erittelyllä sekä teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että kahvilayrityksen kannattavuus on heikentynyt
vertailuvuosiin verrattuna. Tuloksista oli nähtävissä selkeitä syitä kannattavuuden heikentymiselle, kuten muuttuvien kustannusten kasvu. Tulosten perusteella toimeksiantajalla on mahdollisuus nostaa hintojaan, koska markkinoilla
on tarjolla myös huomattavasti kalliimpia tuotteita. Lopputuotoksena toimeksiantajalle saatiin tietoa kannattavuudesta, hintatasosta suhteessa kilpailijoihin
sekä konkreettisia ehdotuksia kannattavuuden parantamiseen.
millaisilla keinoilla kahvilayrityksen kannattavuutta voidaan parantaa. Kolmas
tutkimusongelma oli, millainen on kahvilayrityksen päätuotteiden hinnoittelu
suhteessa kilpailijoihin. Aihe oli toimeksiantajalle tärkeä, sillä toimeksiantaja ei
ollut koskaan tehnyt tai teettänyt talouslaskelmia.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pääluvut käsittelivät kannattavuutta ja katetuottolaskentaa. Kannattavuuden parantamisen teoria sisällytettiin osaksi teoreettista viitekehystä. Kannattavuuden arvioinnissa keskityttiin tunnuslukulaskentaan ja hinnoitteluun.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa kahvilayrityksen talouden suunnittelua varten selvittämällä yrityksen kannattavuuden tila ja antamalla kehitysehdotuksia kannattavuuden parantamiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisia
tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Menetelminä käytettiin dokumenttianalyysia
ja teemahaastattelua. Tutkimuksessa käytetyt dokumentit olivat kahvilayrityksen yrittäjältä saadut tilinpäätökset ajanjaksolta 1.4.2019-31.3.2022 ja kilpailijoiden verkkosivuilta saadut hintatiedot. Teemahaastattelussa teemat rakennettiin opinnäytetyön tutkimusongelmat huomioiden. Teemahaastattelussa
haastateltiin kokenutta kirjanpitäjää. Saatu aineisto purettiin, minkä jälkeen se
analysoitiin sisällön erittelyllä sekä teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että kahvilayrityksen kannattavuus on heikentynyt
vertailuvuosiin verrattuna. Tuloksista oli nähtävissä selkeitä syitä kannattavuuden heikentymiselle, kuten muuttuvien kustannusten kasvu. Tulosten perusteella toimeksiantajalla on mahdollisuus nostaa hintojaan, koska markkinoilla
on tarjolla myös huomattavasti kalliimpia tuotteita. Lopputuotoksena toimeksiantajalle saatiin tietoa kannattavuudesta, hintatasosta suhteessa kilpailijoihin
sekä konkreettisia ehdotuksia kannattavuuden parantamiseen.