Asiakastukikysymyssivuston ohjelmointi Avenla Oy:lle
Väliaho, Aleksander (2023)
Väliaho, Aleksander
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304307005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304307005
Tiivistelmä
Työelämän edustajan toimeksiannosta työssä ohjelmoitiin Stack Overflow -tyyppinen asiakastukikysymyssivusto. Sivustolle kuka tahansa Avenla Oy:n asiakas voi lähettää kysymyksiä Wordpress Multisite Shared Media -sovellukseen liittyen ja saada vastauksia niihin. Sivuston tekninen toteutus nojasi Angular-käyttöliittymä-frameworkin sekä Wordpress-sisällönhallintajärjestelmän REST-rajapinnan ja tietokannan yhdistelmään. Avenla Oy saa sähköpostitse toistuvia kysymyksiä heidän ohjelmistotuotteisiinsa liittyen ja niihin yksitellen vastaaminen on kuormittavaa, minkä takia tarvitaan paikka, jossa keskitetysti asiakkaat saisivat vastauksia kysymyksiinsä.
Osana työtä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus, jolla selvitettiin kuinka hyvin tuloksena syntyvä sovellus vastaa vaatimuksiin ja kuinka hyvän käyttökokemuksen se antaa. Tutkimuksen teoriapohjaksi valittiin sopiva lähdeteos. Tulosten mukaan vastaanotto artefaktille oli varovaisen positiivinen. Sovellus kaipaa viimeistelyä, mutta hyvä pohja on jo olemassa. Lopputuotteelle nähtiin potentiaalia toimeksiantajan työkaluvalikoimassa.
Osana työtä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus, jolla selvitettiin kuinka hyvin tuloksena syntyvä sovellus vastaa vaatimuksiin ja kuinka hyvän käyttökokemuksen se antaa. Tutkimuksen teoriapohjaksi valittiin sopiva lähdeteos. Tulosten mukaan vastaanotto artefaktille oli varovaisen positiivinen. Sovellus kaipaa viimeistelyä, mutta hyvä pohja on jo olemassa. Lopputuotteelle nähtiin potentiaalia toimeksiantajan työkaluvalikoimassa.