Somalinaisten terveyden lukutaito : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Mononen, Reeta-Kaisa (2023)
Mononen, Reeta-Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305017039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305017039
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla somalinaisten terveyden lukutaitoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa somalinaisten terveyden lukutaidon erityispiirteitä ja tämän tiedon avulla tuottaa tietoa somalinaisten perusterveydenhuollossa tapahtuvan ohjauksen ja terveyden edistämistyön tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku suoritettiin neljästä tietokannasta, joita olivat CINAHL, PubMed, Medic ja Science Direct. Haun toteuttaminen suunniteltiin etukäteen ja haussa käytettiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Mukaan lopulliseen aineistoon valittiin kahdeksan tutkimusta, joista seitsemän laadun arviointi tehtiin JBI arviointikriteereitä sekä yhden MMAT-kriteeristöä apuna käyttäen. Mukaan valitut tutkimukset oli julkaistu vuosina 2007–2019 ja ne kaikki olivat englanninkielisiä. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Somalinaisten terveyden lukutaito todettiin riittämättömäksi kaikissa terveyden lukutaitoa käsitelleissä tutkimusartikkeleissa. Eniten ongelmia oli hoidon saavutettavuuden, hoitoon hakeutumisen sekä sairauksien ennaltaehkäisyn osa-alueilla. Somalinaiset eivät saa riittävästi tarvitsemaansa tukea ja valmennusta terveydenhuollon palveluissa toimimiseen. Terveyden lukutaito vaihtelee, sillä somalinaisten ryhmä on heterogeeninen.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella voidaan todeta, että somalinaisten terveyden lukutaidossa on puutteita. Maassaoloaika altistaa somalinaiset länsimaisten elintapojen haittavaikutuksille erityisesti matalan terveyden lukutaidon omaavien osalta. Ammattilaisilta puuttuu tietoa somalinaisten terveyden lukutaidosta ja sen kartoittamisesta vastaanotolla. Ryhmän heterogeenisuus asettaa haasteita ohjaustyössä. Ammattilaisen viestintätaidot vaikuttavat merkittävästi hoidon toteutumiseen ja somalinaisten kokemuksiin terveydenhuollossa. Tarvitaan kohdennettuja, räätälöityjä toimia, jossa yhteisön jäsenet ovat aktiivisesti mukana. Somalinaisille tulisi tarjota tietoa ennalta ehkäisevistä palveluista ja niihin hakeutumisesta.
Terveyden lukutaito on elinikäinen prosessi. Somalinaisten terveyden edistämistyö edellyttää niin yksilö, yhteisö kuin – yhteiskunnallisenkin tason toimia. Merkittävässä roolissa somalinaisten terveyden lukutaidon edistämisessä ovat eri terveydenhuollon ammattilaiset niin sairauksien hoidon, ennalta ehkäisyn kuin terveyden edistämisenkin toimintaympäristöissä.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku suoritettiin neljästä tietokannasta, joita olivat CINAHL, PubMed, Medic ja Science Direct. Haun toteuttaminen suunniteltiin etukäteen ja haussa käytettiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Mukaan lopulliseen aineistoon valittiin kahdeksan tutkimusta, joista seitsemän laadun arviointi tehtiin JBI arviointikriteereitä sekä yhden MMAT-kriteeristöä apuna käyttäen. Mukaan valitut tutkimukset oli julkaistu vuosina 2007–2019 ja ne kaikki olivat englanninkielisiä. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Somalinaisten terveyden lukutaito todettiin riittämättömäksi kaikissa terveyden lukutaitoa käsitelleissä tutkimusartikkeleissa. Eniten ongelmia oli hoidon saavutettavuuden, hoitoon hakeutumisen sekä sairauksien ennaltaehkäisyn osa-alueilla. Somalinaiset eivät saa riittävästi tarvitsemaansa tukea ja valmennusta terveydenhuollon palveluissa toimimiseen. Terveyden lukutaito vaihtelee, sillä somalinaisten ryhmä on heterogeeninen.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella voidaan todeta, että somalinaisten terveyden lukutaidossa on puutteita. Maassaoloaika altistaa somalinaiset länsimaisten elintapojen haittavaikutuksille erityisesti matalan terveyden lukutaidon omaavien osalta. Ammattilaisilta puuttuu tietoa somalinaisten terveyden lukutaidosta ja sen kartoittamisesta vastaanotolla. Ryhmän heterogeenisuus asettaa haasteita ohjaustyössä. Ammattilaisen viestintätaidot vaikuttavat merkittävästi hoidon toteutumiseen ja somalinaisten kokemuksiin terveydenhuollossa. Tarvitaan kohdennettuja, räätälöityjä toimia, jossa yhteisön jäsenet ovat aktiivisesti mukana. Somalinaisille tulisi tarjota tietoa ennalta ehkäisevistä palveluista ja niihin hakeutumisesta.
Terveyden lukutaito on elinikäinen prosessi. Somalinaisten terveyden edistämistyö edellyttää niin yksilö, yhteisö kuin – yhteiskunnallisenkin tason toimia. Merkittävässä roolissa somalinaisten terveyden lukutaidon edistämisessä ovat eri terveydenhuollon ammattilaiset niin sairauksien hoidon, ennalta ehkäisyn kuin terveyden edistämisenkin toimintaympäristöissä.