Har det tvåspråkiga daghemmet Tallkotten väckt barnens intresse för det finska språket?: en kvalitativ undersökning med barn
Granfors, Susanne (2023)
Granfors, Susanne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304306985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304306985
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka om det tvåspråkiga daghemmet Tallkotten har väckt barnens intresse för det finska språket. De viktigaste frågeställningarna i arbetet är: Har det tvåspråkiga daghemmet Tallkotten väckt barnens intresse för det finska språket? Vet barnen att de går på ett tvåspråkigt daghem? Har barnen lärt sig ord eller meningar på finska? Förstår barnen vad den finskspråkiga personen säger? Vill de lära sig mera finska? Har de en positiv inställning till flera språk?
I teorin tas upp vad Förenta nationernas barnkonvention och lagen om småbarnspedagogik säger om barnens rättigheter att använda sitt modersmål inom småbarnspedagogiken. I teorin tas även upp vad det står i grunderna för planen för småbarnspedagogiken om språk inom småbarnspedagogiken. Jag har även tagit med vad det står i Vörå kommuns lokala plan för småbarnspedagogiken om språk inom småbarnspedagogiken och Vörå kommuns beslut om tvåspråkigt daghem, kommunstrategin och beslutet att bli en barnvänlig kommun. Något som jag också tar upp i teoridelen är barns språkutveckling, tvåspråkighet och flera språk på daghemmet. Till sist presenteras tidigare forskning, där jag tagit fasta på ett liknande försök med tvåspråkigt daghem och en liknande undersökning som gjorts vid ett finskspråkigt daghem.
Undersökningen genomfördes som en kvalitativ undersökning där jag intervjuade fem barn från olika avdelningar på daghemmet. Resultatet visar att barnen har fått ett intresse för det finska språket och de kan redan säga flera ord på finska. De flesta barnen vill lära sig mera finska och de har en positiv inställning till att lära sig flera andra språk. The purpose of my thesis is to examine if the bilingual daycare centre Tallkotten has aroused children´s interest in the Finnish language. The most important questions in this thesis are: Has the bilingual daycare centre Tallkotten aroused children´s interest in the Finnish language? Do the children know that they are going to a bilingual daycare centre? Have the children learned words or sentences in Finnish? Do the children understand what the Finnish-speaking person is saying? Do they want to learn more Finnish? Do they have a positive attitude towards several languages?
In the theoretical part of this examine is it addressed what the United nations Convention on the Rights of the Child and the law of early childhood education says about the children´s rights to use their mother tongue in early childhood education. In the theoretical part is it also addressed what it says in the basics for the plan for the early childhood education about language in early childhood education. I have also included what it says in Vörå municipality’s local plan for early childhood education about language in early childhood education and Vörå municipality´s decision about bilingual daycare centre, municipal strategy and decision to become a child-friendly municipality. Something I also address in the theory part is children´s language development, bilingualism and several languages at the daycare centre. Finally, previous research is presented, where I have taken note of a similar attempt with bilingual daycare centre and a similar examine made at a Finnishlanguage daycare centre.
The survey was done as a qualitative examination where I interviewed five children from different departments at the daycare centre. The result shows that the children have gained an interest for the Finnish language and they can already say multiple words in Finnish. Most of the children want to learn more Finnish and they have a positive attitude to learn several other languages.
I teorin tas upp vad Förenta nationernas barnkonvention och lagen om småbarnspedagogik säger om barnens rättigheter att använda sitt modersmål inom småbarnspedagogiken. I teorin tas även upp vad det står i grunderna för planen för småbarnspedagogiken om språk inom småbarnspedagogiken. Jag har även tagit med vad det står i Vörå kommuns lokala plan för småbarnspedagogiken om språk inom småbarnspedagogiken och Vörå kommuns beslut om tvåspråkigt daghem, kommunstrategin och beslutet att bli en barnvänlig kommun. Något som jag också tar upp i teoridelen är barns språkutveckling, tvåspråkighet och flera språk på daghemmet. Till sist presenteras tidigare forskning, där jag tagit fasta på ett liknande försök med tvåspråkigt daghem och en liknande undersökning som gjorts vid ett finskspråkigt daghem.
Undersökningen genomfördes som en kvalitativ undersökning där jag intervjuade fem barn från olika avdelningar på daghemmet. Resultatet visar att barnen har fått ett intresse för det finska språket och de kan redan säga flera ord på finska. De flesta barnen vill lära sig mera finska och de har en positiv inställning till att lära sig flera andra språk.
In the theoretical part of this examine is it addressed what the United nations Convention on the Rights of the Child and the law of early childhood education says about the children´s rights to use their mother tongue in early childhood education. In the theoretical part is it also addressed what it says in the basics for the plan for the early childhood education about language in early childhood education. I have also included what it says in Vörå municipality’s local plan for early childhood education about language in early childhood education and Vörå municipality´s decision about bilingual daycare centre, municipal strategy and decision to become a child-friendly municipality. Something I also address in the theory part is children´s language development, bilingualism and several languages at the daycare centre. Finally, previous research is presented, where I have taken note of a similar attempt with bilingual daycare centre and a similar examine made at a Finnishlanguage daycare centre.
The survey was done as a qualitative examination where I interviewed five children from different departments at the daycare centre. The result shows that the children have gained an interest for the Finnish language and they can already say multiple words in Finnish. Most of the children want to learn more Finnish and they have a positive attitude to learn several other languages.