HENKEÄ BRÄNDIIN: Opas brändipersoonan hahmottamiseen
Daltaban, Baturay (2023)
Daltaban, Baturay
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266476
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään brändäystä ja markkinointia perspektiivistä, jossa tunnistetaan brändien ja ihmisten välillä olevan yhdenmukaisuutta. Työ oli luonteeltaan toiminnallinen, ja sen tuotokseksi luotiin opas brändipersoonan hahmottamiseen. Työn tietoperusta rakennettiin helmi-maaliskuussa 2023, ja sen empiiriset osat toteutettiin maalis-huhtikuussa 2023. Se toteutettiin itsenäisesti ilman toimeksiantajaa. Työn ensisijaisena tavoitteena oli tekijänsä ammatillisen tietotaidon edistäminen. Työn sisältämän tuotoksen tarkoituksena on edistää suomalaisten brändien differoitumis- ja viestintäkeinoja.
Työn lähdeaineisto rakentui pääasiassa akateemisesta kirjallisuudesta. Tietoperustassa esitetään teoriaa brändien johtamisesta, brändipersoonasta, brändipersoonallisuudesta sekä brändisuhteesta. Työssä esitellään miten kuluttajat muodostavat ja hyödyntävät brändeissä havaittuja persoonallisuuspiirteitä, symbolismia kuluttamisen takana, sekä miten relevantilla brändipersoonalla voidaan luoda ja korostaa merkitystekijöitä niin brändin sisäisessä kuin ulkoisessa viestinnässä.
Toiminnallisessa osassa esitellään tuotoksen edistymisen vaiheita sekä avataan tuotoksen toteutumisen kannalta tehtyjä ratkaisuja. Tuotokseksi luotiin opas brändipersoonan hahmottamiseen. Opas ohjeistaa persoonan muodostamista ideatasolla. Opasta ei sellaisenaan ole tarkoitettu brändipersoonan kiteyttämiseen brändipersoonalausunnon tai vastaavan dokumentaation muodossa, vaikka siinä esitetäänkin tähän muutamia vinkkejä.
Tuotoksen valmistamisessa ei käytetty rakenteellista menetelmää, vaan se on luotu luovuutta, asiayhteyksien tunnistamista sekä visiota hyödyntäen. Opas valmistettiin Canva-palvelulla, ja se esitellään opinnäytetyön liitteissä.
Työn lähdeaineisto rakentui pääasiassa akateemisesta kirjallisuudesta. Tietoperustassa esitetään teoriaa brändien johtamisesta, brändipersoonasta, brändipersoonallisuudesta sekä brändisuhteesta. Työssä esitellään miten kuluttajat muodostavat ja hyödyntävät brändeissä havaittuja persoonallisuuspiirteitä, symbolismia kuluttamisen takana, sekä miten relevantilla brändipersoonalla voidaan luoda ja korostaa merkitystekijöitä niin brändin sisäisessä kuin ulkoisessa viestinnässä.
Toiminnallisessa osassa esitellään tuotoksen edistymisen vaiheita sekä avataan tuotoksen toteutumisen kannalta tehtyjä ratkaisuja. Tuotokseksi luotiin opas brändipersoonan hahmottamiseen. Opas ohjeistaa persoonan muodostamista ideatasolla. Opasta ei sellaisenaan ole tarkoitettu brändipersoonan kiteyttämiseen brändipersoonalausunnon tai vastaavan dokumentaation muodossa, vaikka siinä esitetäänkin tähän muutamia vinkkejä.
Tuotoksen valmistamisessa ei käytetty rakenteellista menetelmää, vaan se on luotu luovuutta, asiayhteyksien tunnistamista sekä visiota hyödyntäen. Opas valmistettiin Canva-palvelulla, ja se esitellään opinnäytetyön liitteissä.