Taskuopas psyykenlääkkeistä
Irjala, Niilo; Keränen, Pekka; Pöyhönen, Veikko (2023)
Irjala, Niilo
Keränen, Pekka
Pöyhönen, Veikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266459
Tiivistelmä
Turvallisen lääkehoidon perustana on jokaisen lääkehoitoa työssään toteuttavan ammattilaisen laadukas toiminta ja ajantasainen osaaminen. Oikein toteutettu, turvallinen, tehokas ja tarkoituksenmukainen lääkehoito on keskeinen osa potilasturvallisuutta ja hoidon laatua. Sairaanhoitajan työhön kuuluvat lääkehoidon teoreettinen, kliininen sekä päätöksenteollinen osaaminen. Sairaanhoitajalla tulee olla riittävästi tietoa ja taitoa turvallisen lääkehoidon toteuttamiseksi, sekä päätöksentekokykyä lääkehoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Sairaanhoitajan tulee hallita riittävä tietämys psyykenlääkkeistä, jotta hän voi työssään seurata lääkityksen vaikutuksia potilaaseen. Lääkkeen vasteen arvioinnilla on suuri merkitys vaikuttavassa hoitotyössä. Suomessa psyykenlääkkeiden käyttö on kohtalaisen runsasta. Jotakin psyykenlääkettä ainakin ly-hytaikaisesti vuosittain käyttäviä suomalaisia on noin 700 000 ja noin joka kymmenes aikuinen käyttää jotakin psyykenlääkettä säännöllisesti. Psyykenlääkkeet ovat tärkeä osa useiden mielenterveysongelmien hoitoa ja estoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kokoamalla aineisto luotetuista lähteistä yhteistyössä kolmen opinnäytetyön tekijän kesken. Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa tiivis sähköinen taskuopas psyykenlääkkeistä Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden opiskelumateriaaliksi. Tarkoituksena oli, että taskuopas vastaa sisällöltään Oulun ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman mielenterveys-, päihde- ja perhehoitotyö I:n, mielenterveyshoitotyön, sekä lääketieteen syventävien opintojen opintojaksojen osaamistavoitteita. Taskuoppaan tavoitteena oli tukea hoitotyön opiskelijoiden osaamista psyykenlääkkeistä, niiden vaikutuksista, hyödyistä ja haitoista. Tavoitteena oli myös helpottaa perehtymistä psyykenlääkkeisiin valmistamalla tiivis helppokäyttöinen taskuopas, jota hoitotyön opiskelijat voivat hyödyntää aihetta opiskellessa sekä harjoitteluissa.
Opas käsittelee yleisimpien mielenterveyshoitotyössä käytettävien lääkkeiden, erityisesti psyykenlääkkeiden käyttöä, vaikuttavuutta, haittavaikutuksia sekä lääkehoidon ohjausta. Opas edistää potilasturvallisuutta ja hoitajien sekä hoitajiksi opiskelevien lääkehoito-osaamista tiiviillä helppolukuisella taskuoppaalla.
Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi toimia tutkimus siitä, onko opasta hyödynnetty sen alkuperäisessä tarkoituksessa ja onko oppaan käyttäjät kokeneet sen hyödylliseksi opinnoissaan ja mahdollisesti uransa alkuvaiheessa tukea tuovana työkaluna.
Opinnäytetyö toteutettiin kokoamalla aineisto luotetuista lähteistä yhteistyössä kolmen opinnäytetyön tekijän kesken. Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa tiivis sähköinen taskuopas psyykenlääkkeistä Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden opiskelumateriaaliksi. Tarkoituksena oli, että taskuopas vastaa sisällöltään Oulun ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman mielenterveys-, päihde- ja perhehoitotyö I:n, mielenterveyshoitotyön, sekä lääketieteen syventävien opintojen opintojaksojen osaamistavoitteita. Taskuoppaan tavoitteena oli tukea hoitotyön opiskelijoiden osaamista psyykenlääkkeistä, niiden vaikutuksista, hyödyistä ja haitoista. Tavoitteena oli myös helpottaa perehtymistä psyykenlääkkeisiin valmistamalla tiivis helppokäyttöinen taskuopas, jota hoitotyön opiskelijat voivat hyödyntää aihetta opiskellessa sekä harjoitteluissa.
Opas käsittelee yleisimpien mielenterveyshoitotyössä käytettävien lääkkeiden, erityisesti psyykenlääkkeiden käyttöä, vaikuttavuutta, haittavaikutuksia sekä lääkehoidon ohjausta. Opas edistää potilasturvallisuutta ja hoitajien sekä hoitajiksi opiskelevien lääkehoito-osaamista tiiviillä helppolukuisella taskuoppaalla.
Opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi toimia tutkimus siitä, onko opasta hyödynnetty sen alkuperäisessä tarkoituksessa ja onko oppaan käyttäjät kokeneet sen hyödylliseksi opinnoissaan ja mahdollisesti uransa alkuvaiheessa tukea tuovana työkaluna.