Tulevaisuuden laivapolttoaineiden paloturvallisuuden huomiointi suunnittelutyössä
Rautalin, Valtteri (2023)
Rautalin, Valtteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266424
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tulevaisuuden laivapolttoaineita ja niiden paloturvallisuutta. Tavoitteena oli nostaa esille kaasumaisten polttoaineiden paloturvallisuuden vaatimuksia sekä eroavaisuuksia. Työssä käsiteltäviä polttoaineita on kokeiltu ja käytetty menneisyydessä muilla teollisuuden aloilla aktiivisesti. Meriteollisuudelle polttoaineet ovat melko uusia tai jopa kokonaan tulevia pilotoitavia vaihtoehtoja. Työn tarkoituksena on myös toimia Deltamarin Ltd:n ohjeaineistona uusille suunnittelijoille.
Työn ajankohtaisuuden vuoksi lähdeaineistona käytettiin viime vuosien aikana julkaistuja aineistoja sekä artikkeleita. Merkityksellisimmät tahot, joiden aineistoja käytettiin, olivat laitevalmistajat, luokituslaitokset sekä pelastusalan eri tahot. Työssä käytettiin hyväksi meriliikenteen ammattilaisen haastattelua. Aiheen tiimoilta käytiin keskustelua myös Varsinais-Suomen pelastulaitoksen sekä suunnittelualan toimihenkilöiden kanssa. Tärkeimmät aineistot olivat merenkulun yleissopimus, luokituslaitosten säännöt sekä Ova-ohjeet.
Suoritettujen tutkimusten perusteella todettiin polttoaineiden olevan hyvin erilaisia, vaikkakin niiden käytölle asetetut säännöt ovat lähes samanlaisia. Säilytyslämpötilat sekä kunkin palamiskäyttäytyminen muodostavat suurimmat eroavaisuudet polttoaineiden välillä. Työssä todettiin alan tarvitsevan uusia tutkimuksia ja selvityksiä turvallisemman tulevaisuuden takaamiseksi.
Työn ajankohtaisuuden vuoksi lähdeaineistona käytettiin viime vuosien aikana julkaistuja aineistoja sekä artikkeleita. Merkityksellisimmät tahot, joiden aineistoja käytettiin, olivat laitevalmistajat, luokituslaitokset sekä pelastusalan eri tahot. Työssä käytettiin hyväksi meriliikenteen ammattilaisen haastattelua. Aiheen tiimoilta käytiin keskustelua myös Varsinais-Suomen pelastulaitoksen sekä suunnittelualan toimihenkilöiden kanssa. Tärkeimmät aineistot olivat merenkulun yleissopimus, luokituslaitosten säännöt sekä Ova-ohjeet.
Suoritettujen tutkimusten perusteella todettiin polttoaineiden olevan hyvin erilaisia, vaikkakin niiden käytölle asetetut säännöt ovat lähes samanlaisia. Säilytyslämpötilat sekä kunkin palamiskäyttäytyminen muodostavat suurimmat eroavaisuudet polttoaineiden välillä. Työssä todettiin alan tarvitsevan uusia tutkimuksia ja selvityksiä turvallisemman tulevaisuuden takaamiseksi.