Diabeetikko, kuinka voin auttaa? Diabeetikon palvelupolku KyläOPTIKKO -liikkeessä
Raatikainen, Katariina (2023)
Raatikainen, Katariina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256271
Tiivistelmä
Diabeettinen verkkokalvosairaus on yksi Suomen suurimmista näkövammojen aiheuttajista. Suomessa on eniten 1. tyypin diabeetikoita väkilukuun nähden verrattuna muihin väestöihin. Hoitoa diabetekseen vastaanottaa noin 450 000 suomalaista. Etenkin 2. tyypin diabeteksessa ensimmäiset merkit sairaudesta näkyvät usein silmänpohjissa, verkkokalvolla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää diabeettisen asiakkaan erityistarpeet näöntutkimuksessa ja luoda nämä aineistot huomioiden yhtenäinen palvelupolku diabeetikolle Metropolian HyMy-kylän KyläOPTIKKO -liikkeeseen. HyMy-kylä on kampuksella toimiva terveyden ja hyvinvoinnin monialainen kehittämis- ja oppimisympäristö. KyläOPTIKKO on voittoa tavoittelematon täyden palvelun optikkoliike, joka toimii opiskelijavetoisesti ohjaajan valvonnassa. Opinnäytetyön tavoite on yhtenäistää optikoiden toimintatapaa diabeettisten asiakkaiden kohdalla ja mahdollistaa tasalaatuinen palvelu diabeetikoille, jolloin diabeettisen verkkokalvosairauden seulonta kuuluu osaksi näöntutkimusta.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö hyödyntää laadullisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön raportti koostuu teoriasta, aineiston keruusta ja analysoinnista sekä palvelupolun luomisen vaiheista. Teoriassa käsitellään diabetesta ja sen aiheuttamaa diabeettista verkkokalvosairautta eli retinopatiaa. Teoria sisältää myös tietoa diabeetikon näöntutkimuksesta ja sen erityispiirteistä. Opinnäytetyön teoria kattaa myös KyläOPTIKKO-liikkeen ja palvelumuotoilun periaatteet.
Teorian lisäksi raporttiin kerättiin aineistoa anonyymillä laadullisella kokemuskyselyllä, joka kohdistettiin 1. ja 2. tyypin diabeetikoille. Diabeetikot kokivat optikkoliikkeen palveluissa erityisen tärkeäksi hyvän perustietämyksen diabeteksesta ja sen seulonnasta sekä ymmärryksen hoitotasapainon vaikutuksista näköön. Suuri osa vastaajista kuitenkin kertoi, ettei heidän kokemuksensa mukaan optikon tietämys diabeteksesta ole riittävää. Huomattava osa vastanneista diabeetikoista koki myös, että heidät on ohjattu silmälääkärille perusteettomasti.
Opinnäytetyön tuotos eli palvelupolku koostettiin teorian ja aineiston pohjalta. Palvelupolussa erotellaan asiakkaalle ja optikolle keskeiset vaiheet diabeetikon palvelusta optikkoliikkeessä. Palvelupolun tavoite on puuttua diabeetikoiden esiin tuomiin seikkoihin ja mahdollistaa johdonmukainen palveluprosessi niin diabeetikolle, kuin palvelevalle optikolle. Palvelupolku on suunniteltu käytettäväksi KyläOPTIKKO-liikkeessä, mutta yhteystietoja lukuun ottamatta palvelupolkua voidaan hyödyntää myös muissa optisenalan työympäristöissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää diabeettisen asiakkaan erityistarpeet näöntutkimuksessa ja luoda nämä aineistot huomioiden yhtenäinen palvelupolku diabeetikolle Metropolian HyMy-kylän KyläOPTIKKO -liikkeeseen. HyMy-kylä on kampuksella toimiva terveyden ja hyvinvoinnin monialainen kehittämis- ja oppimisympäristö. KyläOPTIKKO on voittoa tavoittelematon täyden palvelun optikkoliike, joka toimii opiskelijavetoisesti ohjaajan valvonnassa. Opinnäytetyön tavoite on yhtenäistää optikoiden toimintatapaa diabeettisten asiakkaiden kohdalla ja mahdollistaa tasalaatuinen palvelu diabeetikoille, jolloin diabeettisen verkkokalvosairauden seulonta kuuluu osaksi näöntutkimusta.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö hyödyntää laadullisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyön raportti koostuu teoriasta, aineiston keruusta ja analysoinnista sekä palvelupolun luomisen vaiheista. Teoriassa käsitellään diabetesta ja sen aiheuttamaa diabeettista verkkokalvosairautta eli retinopatiaa. Teoria sisältää myös tietoa diabeetikon näöntutkimuksesta ja sen erityispiirteistä. Opinnäytetyön teoria kattaa myös KyläOPTIKKO-liikkeen ja palvelumuotoilun periaatteet.
Teorian lisäksi raporttiin kerättiin aineistoa anonyymillä laadullisella kokemuskyselyllä, joka kohdistettiin 1. ja 2. tyypin diabeetikoille. Diabeetikot kokivat optikkoliikkeen palveluissa erityisen tärkeäksi hyvän perustietämyksen diabeteksesta ja sen seulonnasta sekä ymmärryksen hoitotasapainon vaikutuksista näköön. Suuri osa vastaajista kuitenkin kertoi, ettei heidän kokemuksensa mukaan optikon tietämys diabeteksesta ole riittävää. Huomattava osa vastanneista diabeetikoista koki myös, että heidät on ohjattu silmälääkärille perusteettomasti.
Opinnäytetyön tuotos eli palvelupolku koostettiin teorian ja aineiston pohjalta. Palvelupolussa erotellaan asiakkaalle ja optikolle keskeiset vaiheet diabeetikon palvelusta optikkoliikkeessä. Palvelupolun tavoite on puuttua diabeetikoiden esiin tuomiin seikkoihin ja mahdollistaa johdonmukainen palveluprosessi niin diabeetikolle, kuin palvelevalle optikolle. Palvelupolku on suunniteltu käytettäväksi KyläOPTIKKO-liikkeessä, mutta yhteystietoja lukuun ottamatta palvelupolkua voidaan hyödyntää myös muissa optisenalan työympäristöissä.