Ravintola-ja cateringalan opiskelijoiden näkemyksiä turvallisesta oppimisympäristöstä ja sen merkityksestä oppimiseen
Puoliväli, Mia (2023)
Puoliväli, Mia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256286
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisena ravintola- ja cateringalan opiskelijat näkevät turvallisen oppimisympäristön ja millainen merkitys oppimisympäristöllä on oppimiseen. Tutkimuksen keskiössä olivat opiskelijoiden kokemukset ja näkemykset fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja pedagogisesta oppimisympäristöistä sekä sen merkityksestä oppimiseen. Tutkimus toteutettiin Saimaan ammattiopistossa (Sampo) ravintola- ja cateringalalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kokemusten ja näkemysten perusteella millaisena turvallinen oppimisympäristö opiskelijoille näyttäytyy sekä millainen vaikutus oppimisympäristöllä on ammatillisten aineiden oppimiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui kaksitoista opiskelijaa. Opiskelijat valittiin ravintola- ja cateringalan ensimmäisen, toisen ja kolmannen vuosikurssin ryhmistä erilaisilta opintopoluilta. Kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällön analyysillä.
Opinnäytetyön keskeinen tulos oli, että opiskelijat näkevät turvallisen oppimisympäristön kokonaisuutena, jossa fyysinen, sosiaalinen, psyykkinen ja pedagoginen oppimisympäristö näyttäytyy yhtenä. Tuloksissa sosiaalis- psyykkinen kokonaisuus oli opiskelijoille merkityksellisin osa-alue. Opiskelijoille tärkeää on turvallinen oppimisympäristö, jossa on hyvät sosiaaliset suhteet läsnä oleviin ihmisiin ja jossa opiskelijaa ohjataan ja opetetaan. Turvallinen oppimisympäristö nähtiin tärkeimpänä tekijänä opintojen etenemiseen, motivoitumiseen sekä opintoihin kiinnittymiseen.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää oppilaitokseen rakentuvien uusien oppimisympäristöjen suunnittelussa ja kehittämisessä turvallisiksi, terveellisiksi, motivoiviksi ja houkutteleviksi oppimisen ympäristöiksi. Opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia turvallisesta oppimisympäristöstä kuunneltaessa tämä mahdollistuu uudessa kiinteistössä sekä myös muissa oppimisympäristöissä, joissa opiskelijat opintojensa aikana opiskelevat. Turvallisen oppimisympäristön toteutuessa oppilaitos myös lunastaa vuosille 2022–2025 strategiassa tekemänsä lupauksen.
Asiasanat: Oppimisympäristö, turvallisuus, merkitys, oppiminen
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kokemusten ja näkemysten perusteella millaisena turvallinen oppimisympäristö opiskelijoille näyttäytyy sekä millainen vaikutus oppimisympäristöllä on ammatillisten aineiden oppimiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistui kaksitoista opiskelijaa. Opiskelijat valittiin ravintola- ja cateringalan ensimmäisen, toisen ja kolmannen vuosikurssin ryhmistä erilaisilta opintopoluilta. Kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällön analyysillä.
Opinnäytetyön keskeinen tulos oli, että opiskelijat näkevät turvallisen oppimisympäristön kokonaisuutena, jossa fyysinen, sosiaalinen, psyykkinen ja pedagoginen oppimisympäristö näyttäytyy yhtenä. Tuloksissa sosiaalis- psyykkinen kokonaisuus oli opiskelijoille merkityksellisin osa-alue. Opiskelijoille tärkeää on turvallinen oppimisympäristö, jossa on hyvät sosiaaliset suhteet läsnä oleviin ihmisiin ja jossa opiskelijaa ohjataan ja opetetaan. Turvallinen oppimisympäristö nähtiin tärkeimpänä tekijänä opintojen etenemiseen, motivoitumiseen sekä opintoihin kiinnittymiseen.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää oppilaitokseen rakentuvien uusien oppimisympäristöjen suunnittelussa ja kehittämisessä turvallisiksi, terveellisiksi, motivoiviksi ja houkutteleviksi oppimisen ympäristöiksi. Opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia turvallisesta oppimisympäristöstä kuunneltaessa tämä mahdollistuu uudessa kiinteistössä sekä myös muissa oppimisympäristöissä, joissa opiskelijat opintojensa aikana opiskelevat. Turvallisen oppimisympäristön toteutuessa oppilaitos myös lunastaa vuosille 2022–2025 strategiassa tekemänsä lupauksen.
Asiasanat: Oppimisympäristö, turvallisuus, merkitys, oppiminen