Kohdennetun markkinointiviestinnän kehittäminen
Helenius, Janne (2023)
Helenius, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256280
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on löytää konkreettisia käytännön keinoja, joilla Stadium voisi kehittää Team Sales -asiakkailleen kohdennettua markkinointiviestintää, hyödyntämällä kyseisen asiakasryhmän tämänhetkistä tyytyväisyyttä sekä heidän toimintamallejaan ja toiveitaan markkinointiviestinnän näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi suomalaisten kulutustottumuksia ja median käyttöä sekä markkinointiviestinnän nykytilaa Suomessa, hyödyntäen mahdollisimman tuoreita tilastoja, raportteja ja artikkeleita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin eli määrällisin keinoin, keräämällä numeerista dataa kohderyhmältä kyselylomakkeen muodossa. Sen lisäksi pieni määrä laadullista aineistoa kerättiin kyselylomakkeen avoimilla tekstikentillä. Tutkimus toteutettiin tammi-helmikuun 2023 aikana.
Team Sales -asiakkaat seuraavat Stadiumin markkinointiviestintää pääsääntöisesti yrityksen kotisivuilta. Sisällöllisesti heitä kiinnostaa eniten infot tarjouksista ja kampanjoista, jalkapalloaiheiset ja tuote-esittelyjä sisältävät kuvat sekä vaikuttajayhteistyöt. Team Sales -asiakkaat toivovat saavansa Stadiumilta erilaista markkinointiviestintää 2–3 kertaa kuukaudessa. Tuotettuun sisältöön Team Sales -asiakkaat ovat olleet melko tyytyväisiä.
Stadiumin tulee jatkossa edelleen panostaa kotisivujensa laadukkaaseen sisältöön, korostaen siellä erityisesti infoja tarjouksista ja kampanjoista. Sosiaalisen median käyttäjien kasvaessa, olisi Stadiumin suotavaa laajentaa markkinointiviestintäänsä useampaan sosiaalisen median kanavaan, kuten esimerkiksi Snapchatiin ja TikTokiin, jotka ovat hyviä alustoja esimerkiksi erilaisille vaikuttajayhteistöille.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi suomalaisten kulutustottumuksia ja median käyttöä sekä markkinointiviestinnän nykytilaa Suomessa, hyödyntäen mahdollisimman tuoreita tilastoja, raportteja ja artikkeleita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin eli määrällisin keinoin, keräämällä numeerista dataa kohderyhmältä kyselylomakkeen muodossa. Sen lisäksi pieni määrä laadullista aineistoa kerättiin kyselylomakkeen avoimilla tekstikentillä. Tutkimus toteutettiin tammi-helmikuun 2023 aikana.
Team Sales -asiakkaat seuraavat Stadiumin markkinointiviestintää pääsääntöisesti yrityksen kotisivuilta. Sisällöllisesti heitä kiinnostaa eniten infot tarjouksista ja kampanjoista, jalkapalloaiheiset ja tuote-esittelyjä sisältävät kuvat sekä vaikuttajayhteistyöt. Team Sales -asiakkaat toivovat saavansa Stadiumilta erilaista markkinointiviestintää 2–3 kertaa kuukaudessa. Tuotettuun sisältöön Team Sales -asiakkaat ovat olleet melko tyytyväisiä.
Stadiumin tulee jatkossa edelleen panostaa kotisivujensa laadukkaaseen sisältöön, korostaen siellä erityisesti infoja tarjouksista ja kampanjoista. Sosiaalisen median käyttäjien kasvaessa, olisi Stadiumin suotavaa laajentaa markkinointiviestintäänsä useampaan sosiaalisen median kanavaan, kuten esimerkiksi Snapchatiin ja TikTokiin, jotka ovat hyviä alustoja esimerkiksi erilaisille vaikuttajayhteistöille.