Kuvituksesta tuotteeksi – kuinka tuotteistaa kuvitus: millaisista tuotteista suomalaisten kuvittajien verkkokaupat muodostuivat maaliskuussa 2023?
Majaluoto, Sirja (2023)
Majaluoto, Sirja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256278
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten kuvituksesta kehitetään myytävä tuote. Lähtökohtana aiheelle oli omat tulevaisuudensuunnitelmat kuvitettujen tuotteiden verkkokaupasta. Halusin tutkia, miten kuvittaja voi hyödyntää tuotteistamista ja millaisia tuotteita muut suomalaiset kuvittajat myivät maaliskuussa 2023.
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen, mikä on kuvitus ja millaista kuvittajan työ on nykypäivänä. Tutkin tuotteistamista ja avaan sen eri käsitteitä. Keskityn tuotteistamisprosessiin kuvittajan näkökulmasta ja erityisesti fyysisten tuotteiden kehittelyn kannalta.
Opinnäytetyön tietoperustana käytin kuvittamiseen ja tuotteistamiseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia sekä internetlähteitä. Kuvittajien verkkokauppoja tutkin määrällisten menetelmien avulla. Tutkimuksessa tarkastelin reilun 20 eri verkkokaupan 483 tuotetta, jotka luokittelin muun muassa materiaalin, aiheen ja kategorian mukaan. Mukana olleet verkkokaupat olivat pieniä, yhden kuvittajan tuotteita myyviä itsenäisiä myyntialustoja.
Tutkimuksen perusteella suurin osa tuotteista oli paperisia kortteja ja julisteita. Yleisin tuote oli teollisesti valmistettu eläinaiheinen kortti. Liki kaikki tuotteet olivat fyysisiä tavaroita. Palvelutuotteita oli vain yksi prosentti. Kuvittajien tuotteet olivat melko samankaltaisia ja perinteisiä muutamia erikoisuuksia lukuun ottamatta. Tuotteistaminen voisi auttaa kuvittajia uusien tuoteideoiden kehittelyssä sekä tuotevalikoiman monipuolistamisessa.
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen, mikä on kuvitus ja millaista kuvittajan työ on nykypäivänä. Tutkin tuotteistamista ja avaan sen eri käsitteitä. Keskityn tuotteistamisprosessiin kuvittajan näkökulmasta ja erityisesti fyysisten tuotteiden kehittelyn kannalta.
Opinnäytetyön tietoperustana käytin kuvittamiseen ja tuotteistamiseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia sekä internetlähteitä. Kuvittajien verkkokauppoja tutkin määrällisten menetelmien avulla. Tutkimuksessa tarkastelin reilun 20 eri verkkokaupan 483 tuotetta, jotka luokittelin muun muassa materiaalin, aiheen ja kategorian mukaan. Mukana olleet verkkokaupat olivat pieniä, yhden kuvittajan tuotteita myyviä itsenäisiä myyntialustoja.
Tutkimuksen perusteella suurin osa tuotteista oli paperisia kortteja ja julisteita. Yleisin tuote oli teollisesti valmistettu eläinaiheinen kortti. Liki kaikki tuotteet olivat fyysisiä tavaroita. Palvelutuotteita oli vain yksi prosentti. Kuvittajien tuotteet olivat melko samankaltaisia ja perinteisiä muutamia erikoisuuksia lukuun ottamatta. Tuotteistaminen voisi auttaa kuvittajia uusien tuoteideoiden kehittelyssä sekä tuotevalikoiman monipuolistamisessa.