Service and maintenance development in a shipping company
Hartikainen, Kalle (2023)
Hartikainen, Kalle
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256268
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty hinaajavarustamon huolto- ja kunnossapitotoiminnan tason arvioimiseksi, sekä kehitys-, muutos-. ja säästökohteiden määrittämiseksi tulevaisuuden tarpeita silmällä pitäen.
Tässä työssä tutkittiin minkälaisia keinoja ja metodeja voisi käyttää varustamon huolto- ja kunnossapitotoiminnan parantamiseksi sekä voisiko huolto- ja korjaustyöt tehdä jotenkin tehokkaammin tai eri lailla kuin tähän asti. Työssä tukittiin myös vaihtoehtoja, miten mitata huolto- ja kunnossapitotoimintaa sekä onko toimeksiantajan taloudellisesti järkevää ylläpitää korjaustelakkaa ja huolto-osastoa omaa laivuetta varten. Lisäksi selvitettiin vaihtoehtoja, miten huollon ja kunnossapidon kulutustavaroiden ja työkalujen hankintatoimintaa ja niiden saatavuutta voitaisiin parantaa.
Työssä käydään läpi mitä olemassa olevia teknologioita ja toimintatapoja voitaisiin hyödyntää hinaajavarustamon huolto- ja kunnossapitotoiminnan seurannassa ja tehostamisessa sekä, mitä niillä voidaan saavuttaa ja miten ne soveltuvat yhtiön alusten ylläpitoon ja käyttöön. Yhtiön korjaustelakan sekä huolto-osaston toiminnan kannattavuus ja hyötynäkökohdat tarkasteltiin käytännön sekä talouden näkökulmasta. Työkalujen sekä kulutustavaroiden hankintatoiminnan toimintamallia kehitettiin ja niiden toimittajat kilpailutettiin.
Lopputuloksena löydettiin vaihtoehtoja ja suosituksia huolto- ja kunnossapidon toimintamallille, joita voitaisiin ottaa käyttöön laivueen ylläpidossa, mutta mikään tarkastelussa olleista metodeista ei suoraan vaikuttanut sopivan koko laivueen käyttöön. Taloudellisen tarkastelun lopputuloksena yhtiö päätti luopua oman korjaustelakan toiminnasta ja siirtyä käyttämään kaupallisia telakoita hyvin tuloksin. Kulutustavaroiden ja työkalujen hankinnasta päästiin koko Suomen kattavaan keskitettyyn sopimukseen yhden toimijan kanssa. Kyseinen järjestely on todettu toimivaksi ja on edelleen käytössä This Master’s thesis work was created to find out the existing level of service and maintenance (S&M) in a shipping company tugboat fleet and to find tooling, and methods and cost savings to develop the service and maintenance activities forward to support the future needs.
In this study it was investigated what kind of S&M methods could be used in shipping company to develop it better level and could it be done more effective by doing S&M other way than now. It was also researched how to measure S&M success and is it economically efficient to have own repair shipyard and service department for the company’s fleet. One part of the study was to find out better alternatives for the S&M tools and consumables purchasing and availability.
In this work was verified alternatives of existing methods and technologies which could be utilized for the shipping company S&M and, what could be achieved with those and, how the different methods would apply to the existing fleet. The profitability and benefit of the company own shipyard and service department was investigated in a practical and an economical aspect. The procurement process of tools and consumables for S&M needs was developed further and vendors were invited for tender.
Some alternatives were found for S&M methods to take in action, but a directly suitable method was hard to find from the investigated material. The company relinquished it’s own shipyard business and dockings are now done in commercial shipyards with good results. Purchasing of tools and consumables was developed forward and a new nationwide vendor contract was made. That arrangement is still in use and found beneficial.
Tässä työssä tutkittiin minkälaisia keinoja ja metodeja voisi käyttää varustamon huolto- ja kunnossapitotoiminnan parantamiseksi sekä voisiko huolto- ja korjaustyöt tehdä jotenkin tehokkaammin tai eri lailla kuin tähän asti. Työssä tukittiin myös vaihtoehtoja, miten mitata huolto- ja kunnossapitotoimintaa sekä onko toimeksiantajan taloudellisesti järkevää ylläpitää korjaustelakkaa ja huolto-osastoa omaa laivuetta varten. Lisäksi selvitettiin vaihtoehtoja, miten huollon ja kunnossapidon kulutustavaroiden ja työkalujen hankintatoimintaa ja niiden saatavuutta voitaisiin parantaa.
Työssä käydään läpi mitä olemassa olevia teknologioita ja toimintatapoja voitaisiin hyödyntää hinaajavarustamon huolto- ja kunnossapitotoiminnan seurannassa ja tehostamisessa sekä, mitä niillä voidaan saavuttaa ja miten ne soveltuvat yhtiön alusten ylläpitoon ja käyttöön. Yhtiön korjaustelakan sekä huolto-osaston toiminnan kannattavuus ja hyötynäkökohdat tarkasteltiin käytännön sekä talouden näkökulmasta. Työkalujen sekä kulutustavaroiden hankintatoiminnan toimintamallia kehitettiin ja niiden toimittajat kilpailutettiin.
Lopputuloksena löydettiin vaihtoehtoja ja suosituksia huolto- ja kunnossapidon toimintamallille, joita voitaisiin ottaa käyttöön laivueen ylläpidossa, mutta mikään tarkastelussa olleista metodeista ei suoraan vaikuttanut sopivan koko laivueen käyttöön. Taloudellisen tarkastelun lopputuloksena yhtiö päätti luopua oman korjaustelakan toiminnasta ja siirtyä käyttämään kaupallisia telakoita hyvin tuloksin. Kulutustavaroiden ja työkalujen hankinnasta päästiin koko Suomen kattavaan keskitettyyn sopimukseen yhden toimijan kanssa. Kyseinen järjestely on todettu toimivaksi ja on edelleen käytössä
In this study it was investigated what kind of S&M methods could be used in shipping company to develop it better level and could it be done more effective by doing S&M other way than now. It was also researched how to measure S&M success and is it economically efficient to have own repair shipyard and service department for the company’s fleet. One part of the study was to find out better alternatives for the S&M tools and consumables purchasing and availability.
In this work was verified alternatives of existing methods and technologies which could be utilized for the shipping company S&M and, what could be achieved with those and, how the different methods would apply to the existing fleet. The profitability and benefit of the company own shipyard and service department was investigated in a practical and an economical aspect. The procurement process of tools and consumables for S&M needs was developed further and vendors were invited for tender.
Some alternatives were found for S&M methods to take in action, but a directly suitable method was hard to find from the investigated material. The company relinquished it’s own shipyard business and dockings are now done in commercial shipyards with good results. Purchasing of tools and consumables was developed forward and a new nationwide vendor contract was made. That arrangement is still in use and found beneficial.