ISO 9001:2015 mukaisen laadunhallintajärjestelmän luominen Ortek Oy:n ympäristöteknisille palveluille
Sormunen, Alexandra (2023)
Sormunen, Alexandra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246094
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa oli tarkoituksena luoda Ortek Oy:n ympäristöpalveluille ISO 9001:2015 laatuvaatimuksia vastaava laadunhallintajärjestelmä ja laatukäsikirja. Laatukäsikirjaan liitettiin työohjeet, jotka pitävät sisällään niin konkreettisia tutkimus- ja näytteenotto-ohjeita, kuin toiminnan- ja taloushallinnon ohjeita. Laatujärjestelmän ja laatukäsikirjan ja sen sisältämien työohjeiden tavoitteena on nostattaa asiakastyytyväisyyttä, parantaa kustannustehokkuutta sekä yhtenäistää työtapoja.
Teoriaosuudessa käytiin läpi laatua, laatujärjestelmää sekä laatujohtamista yleisellä tasolla. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös ISO 9001:2015 standardin vaatimuksia.
Kehittämismenetelmäksi valittiin kehittämistoiminta, jossa luotiin laadunhallintajärjestelmä, laatukäsikirja ja työohjeet. Laatukäsikirja vastaa ISO 9001:2015 vaatimuksia ja rakennetta. Laadunhallintajärjestelmän, joka tunnetaan myös nimellä laatujärjestelmä, tavoitteena on parantaa asiakastyytyväisyyttä, kustannustehokkuutta ja yhtenäistää työtapoja.
Keskeisimpinä tuloksina syntyivät laatujärjestelmä, joka sisältää laatukäsikirjan ja työohjeet. Laatujärjestelmä otetaan käyttöön opinnäytetyön julkaisun jälkeen, jolloin laatujärjestelmää sekä sen sisältämiä tämän opinnäytetyön yhteydessä luotuja asiakirjoja päästään arvioimaan. Laatujärjestelmä ja sen sisältämät asiakirjat ovat jatkuvan kehittämisen ja parantamisen alla.
Teoriaosuudessa käytiin läpi laatua, laatujärjestelmää sekä laatujohtamista yleisellä tasolla. Teoriaosuudessa tarkasteltiin myös ISO 9001:2015 standardin vaatimuksia.
Kehittämismenetelmäksi valittiin kehittämistoiminta, jossa luotiin laadunhallintajärjestelmä, laatukäsikirja ja työohjeet. Laatukäsikirja vastaa ISO 9001:2015 vaatimuksia ja rakennetta. Laadunhallintajärjestelmän, joka tunnetaan myös nimellä laatujärjestelmä, tavoitteena on parantaa asiakastyytyväisyyttä, kustannustehokkuutta ja yhtenäistää työtapoja.
Keskeisimpinä tuloksina syntyivät laatujärjestelmä, joka sisältää laatukäsikirjan ja työohjeet. Laatujärjestelmä otetaan käyttöön opinnäytetyön julkaisun jälkeen, jolloin laatujärjestelmää sekä sen sisältämiä tämän opinnäytetyön yhteydessä luotuja asiakirjoja päästään arvioimaan. Laatujärjestelmä ja sen sisältämät asiakirjat ovat jatkuvan kehittämisen ja parantamisen alla.