G Livelabin yhteistyökumppanuuksien kartoitus hotellialan toimijoiden kanssa
Jani-Pekka, Honkanen (2023)
Jani-Pekka, Honkanen
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304256232
Tiivistelmä
Yritysyhteistyö on nykypäivänä yhä tärkeämpi tapa kasvattaa liiketoimintaa ja pysyä kilpailukykyisenä markkinoilla. Yritysyhteistyön avulla yritykset voivat jakaa resursseja, tietoa ja osaamista, sekä saavuttaa synergiaetuja, joita yksinään toimimalla ei olisi mahdollista saavuttaa. Yritysyhteistyön muodot voivat vaihdella suuresti riippuen yritysten tarpeista ja tavoitteista.
Opinnäytetyön taustalla oli tunnistettu tilanne siitä, että työn tilaajalla on tarve löytää uusia näkyvyyden, tunnettuuden ja yhteistyön malleja helsinkiläisten hotellien kanssa. G Livelab Helsinki haluaa löytää uusia kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita ja siksi hotellitoimijat valittiin tutkimuskohteeksi. Tämä opinnäytetyö toteutettiin vaihtoehtojen tunnistamiseksi ja yhteistyömallien kartoittamiseksi.
Kehittämistyön tavoitteena oli suorittaa kattava kartoitus erilaisista yhteistyömalleista ja selvittää, miten työn tilaaja voi niitä hyödyntää. Käytin tässä opinnäytetyössä vertailua, jotta saisin selville, miten eri hotellitoimijoiden yhteistyöt näkyvät mediassa ja mitä ne ovat tai ovat olleet. Haastattelin kahta hotellinjohtajaa ja yhtä kulttuuriorganisaation vastaavaa tuottajaa heidän tekemistään yhteistöistään ja toiminnastaan. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Lopuksi tilaajan asiakkaille lähetetään uusi kyselytutkimus, jossa kartoitettaan heidän kulutustottumuksiaan, oman toiminnan onnistumista ja kiinnostusta majoituspakettiin.
Tuloksena oli laajamittainen kartoitus erilaisista yhteistyömahdollisuuksista ja johtopäätökset tutkimuskysymyksistä. Kartoitusta voidaan käyttää tulevaisuudessa, kun mietitään tai suunnitellaan uusia yhteistyömalleja. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella muutamaa yhteistyömuotoa asiakasorganisaatiolle, jotta saavutetaan halutut tulokset.
Opinnäytetyön taustalla oli tunnistettu tilanne siitä, että työn tilaajalla on tarve löytää uusia näkyvyyden, tunnettuuden ja yhteistyön malleja helsinkiläisten hotellien kanssa. G Livelab Helsinki haluaa löytää uusia kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita ja siksi hotellitoimijat valittiin tutkimuskohteeksi. Tämä opinnäytetyö toteutettiin vaihtoehtojen tunnistamiseksi ja yhteistyömallien kartoittamiseksi.
Kehittämistyön tavoitteena oli suorittaa kattava kartoitus erilaisista yhteistyömalleista ja selvittää, miten työn tilaaja voi niitä hyödyntää. Käytin tässä opinnäytetyössä vertailua, jotta saisin selville, miten eri hotellitoimijoiden yhteistyöt näkyvät mediassa ja mitä ne ovat tai ovat olleet. Haastattelin kahta hotellinjohtajaa ja yhtä kulttuuriorganisaation vastaavaa tuottajaa heidän tekemistään yhteistöistään ja toiminnastaan. Haastattelut suoritettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Lopuksi tilaajan asiakkaille lähetetään uusi kyselytutkimus, jossa kartoitettaan heidän kulutustottumuksiaan, oman toiminnan onnistumista ja kiinnostusta majoituspakettiin.
Tuloksena oli laajamittainen kartoitus erilaisista yhteistyömahdollisuuksista ja johtopäätökset tutkimuskysymyksistä. Kartoitusta voidaan käyttää tulevaisuudessa, kun mietitään tai suunnitellaan uusia yhteistyömalleja. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella muutamaa yhteistyömuotoa asiakasorganisaatiolle, jotta saavutetaan halutut tulokset.