Diakoniatyöntekijän (YAMK) työtyytyväisyys ja osaamisen johtamisen merkitys työtyytyväisyyteen
Rintakallio, Liisa (2023)
Rintakallio, Liisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246139
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla niitä tekijöitä, joista ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden diakoniatyöntekijöiden työtyytyväisyys koostuu. Tarkoituksena oli myös selvittää, millainen merkitys osaamisen johtamisella on työtyytyväisyyden kokemiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden diakoniatyöntekijöiden työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä ja osaamisen johtamisen merkityksestä koettuun työtyytyväisyyteen.
Tutkimuksen pääkäsitteet ovat työtyytyväisyys ja osaamisen johtaminen. Työtyytyväisyys muodostuu pääasiassa työntekijän subjektiivisista kokemuksista. Osaamisen johtamisella tavoitellaan sitä, että organisaatio saa parhaan mahdollisen hyödyn osaavasta henkilöstöstä. Osaamisen johtamisella on yhteys koettuun työtyytyväisyyteen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanutta diakoniatyöntekijää koko maan alueelta. Tutkimusaineisto analysoitiin kvalitatiivisesti induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten mukaan ylemmän ammattikorkeakoulutukinnon suorittaneen diakoniatyöntekijän työtyytyväisyyttä edistivät työmotivaatio, tuen saaminen, työn kehittäminen, osaamisen tunnistaminen sekä osaamisen hyödyntäminen. Työtyytyväisyyttä heikensivät johtamisen esteet sekä osaamisen hyödyntämisen esteet. Osaamisen johtamisen merkitystä työtyytyväisyyden kokemisessa edistivät laadukas johtaminen sekä työtyytyväisyyttä lisäävä osaamisen johtaminen. Osaamisen johtamisen työtyytyväisyyttä heikentävät tekijät olivat heikko johtaminen sekä osaamisen johtamisen esteet. Tutkimuksesta saadulla tiedolla voidaan edistää ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden diakoniatyöntekijöiden työtyytyväisyyttä sekä kehittää johtamista seurakunnissa.
Tutkimuksen pääkäsitteet ovat työtyytyväisyys ja osaamisen johtaminen. Työtyytyväisyys muodostuu pääasiassa työntekijän subjektiivisista kokemuksista. Osaamisen johtamisella tavoitellaan sitä, että organisaatio saa parhaan mahdollisen hyödyn osaavasta henkilöstöstä. Osaamisen johtamisella on yhteys koettuun työtyytyväisyyteen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanutta diakoniatyöntekijää koko maan alueelta. Tutkimusaineisto analysoitiin kvalitatiivisesti induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten mukaan ylemmän ammattikorkeakoulutukinnon suorittaneen diakoniatyöntekijän työtyytyväisyyttä edistivät työmotivaatio, tuen saaminen, työn kehittäminen, osaamisen tunnistaminen sekä osaamisen hyödyntäminen. Työtyytyväisyyttä heikensivät johtamisen esteet sekä osaamisen hyödyntämisen esteet. Osaamisen johtamisen merkitystä työtyytyväisyyden kokemisessa edistivät laadukas johtaminen sekä työtyytyväisyyttä lisäävä osaamisen johtaminen. Osaamisen johtamisen työtyytyväisyyttä heikentävät tekijät olivat heikko johtaminen sekä osaamisen johtamisen esteet. Tutkimuksesta saadulla tiedolla voidaan edistää ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden diakoniatyöntekijöiden työtyytyväisyyttä sekä kehittää johtamista seurakunnissa.