Messumedian ostopolku-Näytteilleasettajien palvelupolun kehittäminen
Viik, Elina (2023)
Viik, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246183
Tiivistelmä
Messut tavoittavat parhaimmillaan yli miljoona kävijää Suomessa. Messuilla yritykset voivat
myydä, lanseerata, verkostoitua, markkinoida ja näkyä. Tämän työn tavoitteena on helpottaa
messujen myyntityötä ja sujuvoittaa asiakkaiden eli tässä työssä näytteilleasettajien
ostoprosessia. Tilaajana toimii Koko Lahti Oy.
Työn teoria perustuu palvelumuotoilun viitekehykseen, messuihin sekä näytteilleasettajiin.
Sen keskeisiä käsitteitä ovat näiden kolmen edellä mainitun lisäksi palvelupolku,
palvelukokemus, asiakaspolku, asiakaskokemus, asiakaslähtöisyys, asiakaskeskeisyys,
asiakasymmärrys sekä asiakaspysyvyys.
Tarvekartoitus tehtiin haastattelemalla Lahden messujen henkilökuntaa. Lisäksi aihetta
tutkittiin selvittämällä media- ja mainostoimistoissa työskentelevien henkilöiden näkemystä
siitä, kuinka hyödyllisenä mainonnan kanavana messut koetaan ja mitä messujen pitäisi
tarjota asiakkailleen, jotta osallistumishalukkuus kasvaisi. Tutkimus toteutettiin sähköisenä
kyselynä, joka lähetettiin alan toimijoille ympäri Suomen. Lopuksi toteutettiin ideapaja
yhdessä tilaajan kanssa. Ideapajassa käytiin läpi kyselyn tulokset ja sen tavoitteena oli
ideoida tuotoksen painopisteet.
Tuloksista käy ilmi teoriaosuudessakin mainitun asiakaskeskeisyyden merkitys sekä
viestinnän ja yhteydenoton henkilökohtaisuus. Yritysten eroavaisuudet tarpeissa, tavoitteissa
ja liiketoiminnassa tulee huomioida myynnissä yksilötasolla. Asiakkaan tunteminen auttaa
myyjää tarjoamaan oikeaa tuotetta ja kohdentamaan myynnin esimerkiksi tarjoamalla juuri
kyseiselle asiakkaalle sopivaa messunäkyvyyttä.
Tuotoksena syntyi myyntiopas, jonka sisältö on jaettu neljään myynnin vaiheeseen, joita
ovat: orientaatio, yhteydenotto, myynti ja asiakkaasta välittäminen. Lisäksi oppaassa on
muistutuksia ja työkaluja, mitä tulee ottaa huomioon myyntiä aloittaessa. Opasta voidaan
hyödyntää myös uuden myyntihenkilön perehdyttämisessä.
myydä, lanseerata, verkostoitua, markkinoida ja näkyä. Tämän työn tavoitteena on helpottaa
messujen myyntityötä ja sujuvoittaa asiakkaiden eli tässä työssä näytteilleasettajien
ostoprosessia. Tilaajana toimii Koko Lahti Oy.
Työn teoria perustuu palvelumuotoilun viitekehykseen, messuihin sekä näytteilleasettajiin.
Sen keskeisiä käsitteitä ovat näiden kolmen edellä mainitun lisäksi palvelupolku,
palvelukokemus, asiakaspolku, asiakaskokemus, asiakaslähtöisyys, asiakaskeskeisyys,
asiakasymmärrys sekä asiakaspysyvyys.
Tarvekartoitus tehtiin haastattelemalla Lahden messujen henkilökuntaa. Lisäksi aihetta
tutkittiin selvittämällä media- ja mainostoimistoissa työskentelevien henkilöiden näkemystä
siitä, kuinka hyödyllisenä mainonnan kanavana messut koetaan ja mitä messujen pitäisi
tarjota asiakkailleen, jotta osallistumishalukkuus kasvaisi. Tutkimus toteutettiin sähköisenä
kyselynä, joka lähetettiin alan toimijoille ympäri Suomen. Lopuksi toteutettiin ideapaja
yhdessä tilaajan kanssa. Ideapajassa käytiin läpi kyselyn tulokset ja sen tavoitteena oli
ideoida tuotoksen painopisteet.
Tuloksista käy ilmi teoriaosuudessakin mainitun asiakaskeskeisyyden merkitys sekä
viestinnän ja yhteydenoton henkilökohtaisuus. Yritysten eroavaisuudet tarpeissa, tavoitteissa
ja liiketoiminnassa tulee huomioida myynnissä yksilötasolla. Asiakkaan tunteminen auttaa
myyjää tarjoamaan oikeaa tuotetta ja kohdentamaan myynnin esimerkiksi tarjoamalla juuri
kyseiselle asiakkaalle sopivaa messunäkyvyyttä.
Tuotoksena syntyi myyntiopas, jonka sisältö on jaettu neljään myynnin vaiheeseen, joita
ovat: orientaatio, yhteydenotto, myynti ja asiakkaasta välittäminen. Lisäksi oppaassa on
muistutuksia ja työkaluja, mitä tulee ottaa huomioon myyntiä aloittaessa. Opasta voidaan
hyödyntää myös uuden myyntihenkilön perehdyttämisessä.