Nuorten muotoilija-taiteilijoiden ansaintamahdollisuudet ja ansaintapotentiaali metaversumeissa
Rouhiainen, Jere (2023)
Rouhiainen, Jere
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246181
Tiivistelmä
Tämä oppinäytetyö tutkii koronapandemian rokottamien nuorten muotoilija-taiteilijoiden ansaintamahdollisuuksia ja ansaintapotentiaalia metaversumeissa, alan opiskelijoiden, pelialan ammattilaisten, digitaalisen muodin ja humanistisen ammattikorkeakoulun Humakin oppilaiden raporttien kautta.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak, opinnäytetyö on tehty osana luovat metaversumeissa- hanketta.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytetään teemahaastatteluja, eli puolistruktuidut haastattelut, jotka ovat suunnattu pelialan ammattilaiselle, Lahden muotoiluinstituutiosta valmistuneelle taiteilijalle ja digitaalisen muodin The Fabric edustajalle. Haastattelupohjat ovat lähes yhtenäiset mutta painotus on erikohdissa. Niiden tarkoituksena on saada tietoa eri näkökulmista kuinka muotoilija-taiteilijat voisivat hyödyntää metaversumeita osana ansaintamallejaan. Toisena menetelmänä toimii Google forms alustalla tehty kysely, joka on suunnattu Lahden muotoiluinstituutin muotoilija opiskelijoille. Kyselyn tavoitteena on kerätä alan opiskelijoiden mielipiteitä metaversumeista, missä he näkevät potentiaalia työllistymistä ajatellen ja mitä vastaajat näkevät tuovansa metaversumeihin. Kolmantena menetelmänä toimii dokumenttianalyysi, jonka avulla koitetaan selvittää suurimmat yhtenäisyykset luovien alojen opiskelijoiden välillä sekä suurimmat harhakuvitelmat metaversumeista.
Opinnäytetyön lopputuotoksena on tuottaa mahdollisiman paljon tietoa LUME-hanketta varten. Tämän lisäksi tutkimuksen pohjalta on koottu esiin nouseitta kehitysideoita, kuinka voidaa tukea nuoria muotoilija-taiteilijoita tulevaisuudessa. This thesis examines the opportunities and earning potential for young designer-artists in metaverses who have been hit by the COVID-19 pandemic, through reports from students in the field, gaming industry professionals, digital fashion professional, and trough student reports of Humak University of Applied Sciences.
The thesis was commissioned by the Humak University of Applied Sciences and was conducted as part of the luovat metaversumissa project.
The research methods used in the thesis include theme interviews, which are semi-structured interviews directed towards gaming industry professionals, an artist who graduated from the LAB Institute of Design and Fine Arts , and a representative from The Fabric, a digital fashion company. The interview frameworks are nearly identical, but with emphasis on different sections. The purpose is to gather information from various perspectives on how designer-artists can utilize metaverses as part of their earning models. Second method is a survey conducted on the Google Forms platform, targeted at design students from the Lahti Institute of Design and Fine Arts . The survey aims to collect the opinions of students in the field on metaverses, where they see potential for employment, and what they see themselves contributing to metaverses. The third method is document analysis, which attempts to identify the greatest similarities among creative arts students as well as the biggest misconceptions about metaverses.
The end result of the thesis is to provide as much information as possible for the LUME project. Additionally, based on the research, ideas for future development have been compiled on how to support young designer-artists.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak, opinnäytetyö on tehty osana luovat metaversumeissa- hanketta.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytetään teemahaastatteluja, eli puolistruktuidut haastattelut, jotka ovat suunnattu pelialan ammattilaiselle, Lahden muotoiluinstituutiosta valmistuneelle taiteilijalle ja digitaalisen muodin The Fabric edustajalle. Haastattelupohjat ovat lähes yhtenäiset mutta painotus on erikohdissa. Niiden tarkoituksena on saada tietoa eri näkökulmista kuinka muotoilija-taiteilijat voisivat hyödyntää metaversumeita osana ansaintamallejaan. Toisena menetelmänä toimii Google forms alustalla tehty kysely, joka on suunnattu Lahden muotoiluinstituutin muotoilija opiskelijoille. Kyselyn tavoitteena on kerätä alan opiskelijoiden mielipiteitä metaversumeista, missä he näkevät potentiaalia työllistymistä ajatellen ja mitä vastaajat näkevät tuovansa metaversumeihin. Kolmantena menetelmänä toimii dokumenttianalyysi, jonka avulla koitetaan selvittää suurimmat yhtenäisyykset luovien alojen opiskelijoiden välillä sekä suurimmat harhakuvitelmat metaversumeista.
Opinnäytetyön lopputuotoksena on tuottaa mahdollisiman paljon tietoa LUME-hanketta varten. Tämän lisäksi tutkimuksen pohjalta on koottu esiin nouseitta kehitysideoita, kuinka voidaa tukea nuoria muotoilija-taiteilijoita tulevaisuudessa.
The thesis was commissioned by the Humak University of Applied Sciences and was conducted as part of the luovat metaversumissa project.
The research methods used in the thesis include theme interviews, which are semi-structured interviews directed towards gaming industry professionals, an artist who graduated from the LAB Institute of Design and Fine Arts , and a representative from The Fabric, a digital fashion company. The interview frameworks are nearly identical, but with emphasis on different sections. The purpose is to gather information from various perspectives on how designer-artists can utilize metaverses as part of their earning models. Second method is a survey conducted on the Google Forms platform, targeted at design students from the Lahti Institute of Design and Fine Arts . The survey aims to collect the opinions of students in the field on metaverses, where they see potential for employment, and what they see themselves contributing to metaverses. The third method is document analysis, which attempts to identify the greatest similarities among creative arts students as well as the biggest misconceptions about metaverses.
The end result of the thesis is to provide as much information as possible for the LUME project. Additionally, based on the research, ideas for future development have been compiled on how to support young designer-artists.