Kiitos, kun saan levähtää: toiminnallisia menetelmiä uupumuksen ennaltaehkäisemiseen isostoiminnassa
Kemppainen, Jenna; Mälkki, Saara; Savukoski, Jenna (2023)
Kemppainen, Jenna
Mälkki, Saara
Savukoski, Jenna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja kartoittaa uupumusta ennaltaehkäiseviä toiminnallisia menetelmiä isoskoulutukseen. Menetelmät pohjautuvat uupumusta koskevaan kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja muuhun aineistoon. Tämän lisäksi teoriapohjaan on käytetty isoskoulutukseen liittyvää kirjallisuutta sekä isostoiminnan linjausta. Menetelmät ovat onnistumisten kartta, vahvuustyöskentely valokuvaten, arvotyöskentely, hyvinvointiympyrä ja uupumuksen pohtiminen sanapilven avulla. Lisäksi osana materiaalia on rentoutusharjoituksia ja Zekki.
Menetelmiä on testattu Haagan seurakunnassa. Nuorilta kerättiin palautetta palautekyselyllä ja Haagan seurakunnan nuorisotyönohjaajilta saatiin sanallista palautetta. Tämän lisäksi nuoria havainnoitiin työskentelyn aikana. Menetelmistä saatiin hyvin rohkaisevaa palautetta. Osa palautekyselyyn vastanneista nuorista oli kokenut itsensä väsyneeksi työskentelyyn osallistumisen aikana. Suurin osa nuorista oli kokenut työskentelyt mukavina tai neutraaleina. Työskentelyn oli koettu myös herättävän uusia ajatuksia. Haagan seurakunnan nuorisotyönohjaajat sanoivat työskentelyn olleen antoisa ja yhteyden teoriaan olleen selkeästi näkyvissä. Havaintojen perusteella nuoret suhtautuvat työskentelyyn pääosin innokkaasti.
Kehittämistoiminnan onnistumisen arviointi on vaikeaa. Testiryhmä oli pieni, ja ennaltaehkäisevässä työssä vaikuttavuuden arviointi on aina haastavaa varsinkin lyhyellä aikavälillä. Haagan seurakunnan nuorten ja työntekijöiden palaute oli kuitenkin rohkaisevaa ja menetelmämme pohjautuivat luotettavaan tutkimustietoon. Vaikka vaikuttavuuden yksiselitteinen arviointi on vaikeaa, näiden tulosten perusteella tavoitteissa onnistuttiin. The aim of the thesis is to develop and map functional methods to prevent fatigue for the use of young confirmed volunteer training. The thesis used literature, studies and other material concerning fatigue. In addition, to form the theory base, the literature of the young confirmed activity and YCV activity guidelines were used. The methods were a map of achievements, a strength exercise done by photographing, the exercise of values, a well-being-circle and collecting thoughts about fatigue using a website that creates a word cloud of answers. In addition, a part of the material were relaxation exercises and Zekki.
The methods were piloted in the congregation of Haaga. Feedback was collected from the adolescents with a survey and verbal feedback from the youth leaders of the Haaga congregation. Observation was also used during the workshop.
The methods received encouraging feedback. However, some adolescents stated in feedback survey that they felt exhausted while participating in the workshop. Most of them still experienced the workshop as nice and neutral. The workshop was also experienced as thought-provoking. The youth leaders described the workshop as rewarding and thought that the theory was clearly visible in the implementation phase. Based on the observation, the adolescents worked mainly positively.
The test group was small and in preventive work the evaluation of effectiveness is always challenging, especially within the short period. However, the feedback received both from the participants and the employees were encouraging. The methods were based on reliable research data. Though the unambiguous evaluation of effectiveness is difficult, with these results the goals were accomplished.
Menetelmiä on testattu Haagan seurakunnassa. Nuorilta kerättiin palautetta palautekyselyllä ja Haagan seurakunnan nuorisotyönohjaajilta saatiin sanallista palautetta. Tämän lisäksi nuoria havainnoitiin työskentelyn aikana. Menetelmistä saatiin hyvin rohkaisevaa palautetta. Osa palautekyselyyn vastanneista nuorista oli kokenut itsensä väsyneeksi työskentelyyn osallistumisen aikana. Suurin osa nuorista oli kokenut työskentelyt mukavina tai neutraaleina. Työskentelyn oli koettu myös herättävän uusia ajatuksia. Haagan seurakunnan nuorisotyönohjaajat sanoivat työskentelyn olleen antoisa ja yhteyden teoriaan olleen selkeästi näkyvissä. Havaintojen perusteella nuoret suhtautuvat työskentelyyn pääosin innokkaasti.
Kehittämistoiminnan onnistumisen arviointi on vaikeaa. Testiryhmä oli pieni, ja ennaltaehkäisevässä työssä vaikuttavuuden arviointi on aina haastavaa varsinkin lyhyellä aikavälillä. Haagan seurakunnan nuorten ja työntekijöiden palaute oli kuitenkin rohkaisevaa ja menetelmämme pohjautuivat luotettavaan tutkimustietoon. Vaikka vaikuttavuuden yksiselitteinen arviointi on vaikeaa, näiden tulosten perusteella tavoitteissa onnistuttiin.
The methods were piloted in the congregation of Haaga. Feedback was collected from the adolescents with a survey and verbal feedback from the youth leaders of the Haaga congregation. Observation was also used during the workshop.
The methods received encouraging feedback. However, some adolescents stated in feedback survey that they felt exhausted while participating in the workshop. Most of them still experienced the workshop as nice and neutral. The workshop was also experienced as thought-provoking. The youth leaders described the workshop as rewarding and thought that the theory was clearly visible in the implementation phase. Based on the observation, the adolescents worked mainly positively.
The test group was small and in preventive work the evaluation of effectiveness is always challenging, especially within the short period. However, the feedback received both from the participants and the employees were encouraging. The methods were based on reliable research data. Though the unambiguous evaluation of effectiveness is difficult, with these results the goals were accomplished.