A Opinnäytetyökonsertti-Nuoret solistit 2013 B Soittoharjoittelun taide : laadukkaan harjoittelun merkitys viulunsoitossa
Heilimo, Inka (2014)
Heilimo, Inka
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012410
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni on kaksi osaa. Opinnäytetyöni taiteellinen osio on Turun Nuorten Solistien konsertti 2013, jossa soitin Khachaturianin viulukonsertosta ensimmäisen osan Turun Filharmonisen orkesterin solistina. Tämä opinnäytetyöni kirjallinen osio kertoo laadukkaan soittoharjoittelun merkityksestä viulunsoiton opiskelussa ja oppimisessa.
Muusikko harjoittelee päivittäin, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Uskon, että silti moni musiikinopiskelija ja muusikko käyttää ison osan harjoitteluajastaan vain soitellen, ei oikeasti harjoitellen. Tässä opinnäytetyön kirjallisessa osiossa etsin vastausta kysymykseen miten muusikon tulisi harjoitella.
Syy kirjallisen opinnäytetyöni aiheen valintaan on omassa kokemustaustassani. Koen että harjoitteluun ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota viulunsoitonopetuksessa. Opettajan tulisi opastaa oppilas kädestä pitäen hyville harjoittelutavoille. Varsinkin alkeisopetuksessa hyvien harjoittelutapojen omaksuminen on ehdottoman tärkeää.
Itse opin harjoittelemaan tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti vasta ammattiopinnoissa. Jotta hyvät harjoittelutavat opittaisiin jo lapsena, tarvitaan aikuisen apua ja läsnäoloa. Laadukkaalla harjoittelulla säästytään virheiden toistamiselta, opitaan nopeammin ja voidaan näin ollen myös käyttää vähemmän aikaa harjoitteluun, kun turha harjoitteleminen karsitaan pois. Myös musikaalisuutta voi toteuttaa vapaammin, kun oikeanlaisella harjoittelulla vapaudutaan nopeammin teknisistä haasteista. Kun harjoittelu on suunnitelmallista, ei tarvitse harmitella joka vuorokauden hetkeä kun olisi voinut harjoitella; aika kun ei tunnu riittävän jos harjoittelu ei ole suunniteltua.
Tämä kirjallinen opinnäytetyöni jakautuu myös kahteen osaan: ensin kerron laadukkaan harjoittelun lähtökohdista, ja sen jälkeen harjoittelusta prosessina. Mukana kulkevat neuvot Lajos Garamin ja Yehudi Menuhinin kirjoista sekä Alexander Vinnitskin haastattelussa saamani näkökulmat.
Muusikko harjoittelee päivittäin, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Uskon, että silti moni musiikinopiskelija ja muusikko käyttää ison osan harjoitteluajastaan vain soitellen, ei oikeasti harjoitellen. Tässä opinnäytetyön kirjallisessa osiossa etsin vastausta kysymykseen miten muusikon tulisi harjoitella.
Syy kirjallisen opinnäytetyöni aiheen valintaan on omassa kokemustaustassani. Koen että harjoitteluun ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota viulunsoitonopetuksessa. Opettajan tulisi opastaa oppilas kädestä pitäen hyville harjoittelutavoille. Varsinkin alkeisopetuksessa hyvien harjoittelutapojen omaksuminen on ehdottoman tärkeää.
Itse opin harjoittelemaan tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti vasta ammattiopinnoissa. Jotta hyvät harjoittelutavat opittaisiin jo lapsena, tarvitaan aikuisen apua ja läsnäoloa. Laadukkaalla harjoittelulla säästytään virheiden toistamiselta, opitaan nopeammin ja voidaan näin ollen myös käyttää vähemmän aikaa harjoitteluun, kun turha harjoitteleminen karsitaan pois. Myös musikaalisuutta voi toteuttaa vapaammin, kun oikeanlaisella harjoittelulla vapaudutaan nopeammin teknisistä haasteista. Kun harjoittelu on suunnitelmallista, ei tarvitse harmitella joka vuorokauden hetkeä kun olisi voinut harjoitella; aika kun ei tunnu riittävän jos harjoittelu ei ole suunniteltua.
Tämä kirjallinen opinnäytetyöni jakautuu myös kahteen osaan: ensin kerron laadukkaan harjoittelun lähtökohdista, ja sen jälkeen harjoittelusta prosessina. Mukana kulkevat neuvot Lajos Garamin ja Yehudi Menuhinin kirjoista sekä Alexander Vinnitskin haastattelussa saamani näkökulmat.