Kohti konkretiaa kansainvälisessä hanketyössä: case: Erasmus+ RYouCult – A ’’room’’ of their own- training cultu ral workers for facilitating rural youth culture
Partanen, Anni (2023)
Partanen, Anni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246031
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin kansainvälisen hanketyön yleisiä haasteita ja konkretian käytäntöjä. Työn case-esimerkkinä toimii Erasmus+ RYouCult - hanke, joka käsittelee maaseutujen nuorisokulttuurin kehittämistä Suomessa, Tanskassa ja Portugalissa. Työn tarkoituksena oli laatia opas, joka sisältäisi konkreettisia toimintaehdotuksia kansainväliseen hanketyöhön. Opas toimii konkretian nuorana kansainvälisiin projekteihin ja valmistaa lukijaa siihen, millaisia konkretian asioita kansainvälisessä hanketyössä tulisi ottaa huomioon. Opinnäytetyön tilaajana toimi Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos ja kulttuuripolitiikan yksikkö.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä, ryhmäkeskustelua sekä kyselyä. Dokumenttianalyysin aineistona on sekä jo olemassa olevaa tietoperustaa, että itse kerättyä aineistoa. Olemassa olevaa tietoperustaa ovat RYouCult-hankkeen hankehakemus ja hankekäsikirja. Lisäksi analysoin hankkeen aikana järjestetyn workshopin aikana itse keräämiäni havaintoja. Ryhmäkeskustelut pidettiin kahden ryhmän kesken. Toinen ryhmä koostui Jyväskylän yliopiston opettajista, sekä Jyväskylän museoiden työntekijöistä. Molemmat ovat myös RYouCult-hankkeen Suomen hankepartnereita. Toinen ryhmä koostuu Jyväskylän yliopiston tutkimus- ja innovaatiopalveluiden henkilökunnasta ja Jyväskylän yliopiston project controllereista. Kysely suunnattiin RYouCult-hankkeen pilottikurssiryhmälle, joka koostui Keski-Suomen alueen eri kulttuuri-, ja nuorisotyön ammattilaisista. Kyselyllä haluttiin saada tietoa millaisena kurssilaiset ovat kokeneet RYouCult-hankkeeseen osallistumisen ja millaisena he kokevat kansainvälisen hanketyöskentelyn yleisesti.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas kansainvälisen hanketyöskentelyn tueksi. Opas sisältää konkretian vinkkejä ja toimintaehdotuksia kansainväliseen hanketyöhön osallistuessa. Valmis opas on saatavilla digitaalisessa muodossa ja se löytyy opinnäytetyön liitteistä. Opas avaa kansainvälisen hanketyön käsitteitä ja antaa konkreettisia toimintaehdotuksia hanketyön helpottamiseksi.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä, ryhmäkeskustelua sekä kyselyä. Dokumenttianalyysin aineistona on sekä jo olemassa olevaa tietoperustaa, että itse kerättyä aineistoa. Olemassa olevaa tietoperustaa ovat RYouCult-hankkeen hankehakemus ja hankekäsikirja. Lisäksi analysoin hankkeen aikana järjestetyn workshopin aikana itse keräämiäni havaintoja. Ryhmäkeskustelut pidettiin kahden ryhmän kesken. Toinen ryhmä koostui Jyväskylän yliopiston opettajista, sekä Jyväskylän museoiden työntekijöistä. Molemmat ovat myös RYouCult-hankkeen Suomen hankepartnereita. Toinen ryhmä koostuu Jyväskylän yliopiston tutkimus- ja innovaatiopalveluiden henkilökunnasta ja Jyväskylän yliopiston project controllereista. Kysely suunnattiin RYouCult-hankkeen pilottikurssiryhmälle, joka koostui Keski-Suomen alueen eri kulttuuri-, ja nuorisotyön ammattilaisista. Kyselyllä haluttiin saada tietoa millaisena kurssilaiset ovat kokeneet RYouCult-hankkeeseen osallistumisen ja millaisena he kokevat kansainvälisen hanketyöskentelyn yleisesti.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas kansainvälisen hanketyöskentelyn tueksi. Opas sisältää konkretian vinkkejä ja toimintaehdotuksia kansainväliseen hanketyöhön osallistuessa. Valmis opas on saatavilla digitaalisessa muodossa ja se löytyy opinnäytetyön liitteistä. Opas avaa kansainvälisen hanketyön käsitteitä ja antaa konkreettisia toimintaehdotuksia hanketyön helpottamiseksi.