Kone- ja tuotantotekniikan koulutusalan yritysyhteistyön kehittämistarpeet yritysten näkökulmasta
Suominen, Marko (2023)
Suominen, Marko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215901
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin varsinaissuomalaisen ammatillisen oppilaitoksen kone- ja tuotantotekniikan koulutusalan yritysyhteistyötä selvittämällä yrityskumppaneiden kokemuksia yritysyhteistyön kehittämistarpeista. Kone- ja tuotantotekniikan alalla on Varsinais-Suomen alueella työvoimapula. Työnantajayritysten näkökulmaa selvittämällä voidaan rakentaa entistä toimivampaa ja yrityksiä paremmin palvelevaa yhteistyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastattelujen analyysin perusteella oppilaitoksen ja yritysten tulee jatkossa suunnata yhteistyötä strategisesti tulevaisuuteen, hyödyntää suunnitelmallisemmin erilaisia oppimisympäristöjä, lobata yhdessä opiskelijoita alalle sekä kehittää opettajien työajan resurssointia yritysyhteistyön mahdollistamiseksi. The present Master’s thesis develops the business cooperation in the field of mechanical engineering and production technology at a vocational school in Finland by investigating companies’ experiences of its development needs. There is a labour shortage in the field of mechanical engineering and production technology in the region. Exploring the employers' perspective will help to build a more effective and better-serving cooperation.
The study was carried out as a qualitative study, using thematic interviews as the method of data collection and the data were analysed using data-driven content analysis. Based on the analysis of the interviews, the educational institution and the companies should strategically orient their cooperation towards the future, make more systematic use of different learning environments, lobby together to attract students to enter the sector and develop the resourcing of teachers' working time to enable cooperation with companies.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastattelujen analyysin perusteella oppilaitoksen ja yritysten tulee jatkossa suunnata yhteistyötä strategisesti tulevaisuuteen, hyödyntää suunnitelmallisemmin erilaisia oppimisympäristöjä, lobata yhdessä opiskelijoita alalle sekä kehittää opettajien työajan resurssointia yritysyhteistyön mahdollistamiseksi.
The study was carried out as a qualitative study, using thematic interviews as the method of data collection and the data were analysed using data-driven content analysis. Based on the analysis of the interviews, the educational institution and the companies should strategically orient their cooperation towards the future, make more systematic use of different learning environments, lobby together to attract students to enter the sector and develop the resourcing of teachers' working time to enable cooperation with companies.