Sähköautojen latausratkaisuiden kehittyminen urakoitsijan näkökulmasta
Rautio, Otto (2023)
Rautio, Otto
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215853
Tiivistelmä
Sähköautot ja sähköautojen latausjärjestelmät ovat kehittyneet muutaman viime vuoden aikana valtavaa vauhtia. Autokannan yleistyessä täytyy lataustekniikan pystyä vastaamaan kasvaneeseen lataustarpeeseen. Toimivien latausratkaisuiden toteuttaminen taasen vaatii urakoitsijoilta perehtymistä ja uusien toimintamallien opettelua. Opinnäytetyön tavoitteena oli koostaa kattava selvitys, missä yhdistellään tarvittavat dokumentit yhdeksi kokonaisuudeksi ja samalla kerrotaan käytännön esimerkit yhden toimijan tavasta toteuttaa sähköauton latausjärjestelmiä.
Työ tehtiin toimeksiantona latauspistevalmistaja GARO Finland Oy:lle ja esitellyt projektikohteet on toteutettu Propa Oy:n toimesta. Mainittujen yritysten yhteistyö latausjärjestelmien toteutuksessa on jatkunut jo useamman vuoden ajan. Opinnäytetyön näkökulmana on tuottaa katselmus siitä, miten toimeksiantajayrityksen tuottamia latauslaitteita käytetään Keski-Suomen alueella.
Opinnäytetyön tietoperusta kasattiin useista erilaisista sähköteknisistä dokumenteista, artikkeleista ja määräyksistä. Lähteiden merkittävyyttä työn kannalta arvioitiin kriittisesti ja työssä käytettiin ainoastaan lähteitä, joiden oikeellisuudesta voitiin varmistua. Opinnäytetyön tietoperustassa listataan sähköautoiluun johtavia syitä kuten päästövähennystavoitteita ja lainsäädäntöä, sekä vertaillaan tilastoja Suomen ja muiden pohjoismaiden autokannan kehittymisen osalta. Tietoperustaan kuuluu myös laaja selvitys erilaisista latauspisteistä, niiden sähkönkulutuksen seurannasta, taustajärjestelmistä, sekä ote vallitsevista sähköteknisistä määräyksistä, jotka vaikuttavat olennaisesti sähköauton latauspisteiden suunnitteluun.
Työssä esitellyt esimerkkikohteet suunniteltiin tietoperustan perusteella toimivammaksi havaitulla tavalla ja järjestelmät toteutettiin käytännössä asiakkaille. Työssä esiteltiin kolme tyypillisintä tapaa toteuttaa la-tausjärjestelmä asiakkaan tarpeisiin. Esiteltävinä kohteina oli lataustavan 2 järjestelmä taloyhtiön paikoitusalueelle ja lataustavan 3 järjestelmät omakotitaloon, sekä taloyhtiön autokatokseen.
Työn lopputuloksena saatiin katselmus eri tavoista toteuttaa sähköauton latausjärjestelmiä voimassa olevien määräysten ja asetusten mukaan. Opinnäytetyössä on tehty kattava selvitys laitetoimittajan tuotteiden hyödyntämisestä, määräysten mukaisten järjestelmien toteutukseen Keski-Suomen alueella sijaitsevien kohteiden tarpeisiin.
Työ tehtiin toimeksiantona latauspistevalmistaja GARO Finland Oy:lle ja esitellyt projektikohteet on toteutettu Propa Oy:n toimesta. Mainittujen yritysten yhteistyö latausjärjestelmien toteutuksessa on jatkunut jo useamman vuoden ajan. Opinnäytetyön näkökulmana on tuottaa katselmus siitä, miten toimeksiantajayrityksen tuottamia latauslaitteita käytetään Keski-Suomen alueella.
Opinnäytetyön tietoperusta kasattiin useista erilaisista sähköteknisistä dokumenteista, artikkeleista ja määräyksistä. Lähteiden merkittävyyttä työn kannalta arvioitiin kriittisesti ja työssä käytettiin ainoastaan lähteitä, joiden oikeellisuudesta voitiin varmistua. Opinnäytetyön tietoperustassa listataan sähköautoiluun johtavia syitä kuten päästövähennystavoitteita ja lainsäädäntöä, sekä vertaillaan tilastoja Suomen ja muiden pohjoismaiden autokannan kehittymisen osalta. Tietoperustaan kuuluu myös laaja selvitys erilaisista latauspisteistä, niiden sähkönkulutuksen seurannasta, taustajärjestelmistä, sekä ote vallitsevista sähköteknisistä määräyksistä, jotka vaikuttavat olennaisesti sähköauton latauspisteiden suunnitteluun.
Työssä esitellyt esimerkkikohteet suunniteltiin tietoperustan perusteella toimivammaksi havaitulla tavalla ja järjestelmät toteutettiin käytännössä asiakkaille. Työssä esiteltiin kolme tyypillisintä tapaa toteuttaa la-tausjärjestelmä asiakkaan tarpeisiin. Esiteltävinä kohteina oli lataustavan 2 järjestelmä taloyhtiön paikoitusalueelle ja lataustavan 3 järjestelmät omakotitaloon, sekä taloyhtiön autokatokseen.
Työn lopputuloksena saatiin katselmus eri tavoista toteuttaa sähköauton latausjärjestelmiä voimassa olevien määräysten ja asetusten mukaan. Opinnäytetyössä on tehty kattava selvitys laitetoimittajan tuotteiden hyödyntämisestä, määräysten mukaisten järjestelmien toteutukseen Keski-Suomen alueella sijaitsevien kohteiden tarpeisiin.