Liikkuvuuskeskuksen suunnittelu Tarton kaupungin Eteläkeskukseen
Toots, Kaider (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304225910
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Tarton kaupunki Eestissä ja ohjaajajana kaupungin taholta oli kaupunkisuunnittelija Indrek Ranniku. Työn tilaaja oli omissa aiemmissa tutkimuksissa todennut, että ympäristötavoitteiden saavuttamisen kannalta olisi tarve rakentaa kaupungin rajoille suurimpien sisääntuloväylien yhteyteen liityntäpysäköintipohjaisia liikkuvuuskeskuksia. Työn tavoitteena oli luoda toimiva ratkaisu liikkuvuuskeskukselle, Eteläkeskuksen (Lõunakeskuse) pysäköintialueelle. Työ sisältää tulevan liikkuvuuskeskuksen vaihtoehtoiset suunnitteluratkaisut Tarton kaupungin ja Eteläkeskuksen välillä toteutettavassa yhteistyömuodossa.
Opinnäytetyön tekemisen yhteydessä suoritettiin useita maastokäyntejä, jossa kartoitettiin liityntäpysäköinnin kannalta olennaisia asioita ja kehitystoimenpiteitä vaativia yksityiskohtia. Esiteltiin vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja eri tahoille uuden keskuksen erilaisten vaikutusten osalta. Työssä käytetiin QGIS-paikkatieto-ohjelmaa, sekä AutoCAD-suunnitteluohjelmistoa, joiden avulla tuotettiin useita kartta- ja suunnitelmakuvia. Liikkuvuuskeskuksen suunnittelussa sovellettiin samankaltaisia suomalaisia ratkaisuja kauppakeskusten ja liityntäpysäköinnin yhdistämisestä sekä sovellettiin Suomen suunnitteluohjeita Tarton projektiin.
Työn tuloksena syntyi toteutuskelpoinen liityntäpysäköintiin perustuva liikkuvuuskeskuksen suunnitteluratkaisu Tarton kaupungille ja Eteläkeskukselle. Lopputuloksena on suuntaa antavaa lähtöaineistoa seuraaville samantyyppisille projekteille Tartossa sekä muualla Eestissä, jossa yhteistyötä tekevät kaupunki ja kaupallinen toimija.
Opinnäytetyön tekemisen yhteydessä suoritettiin useita maastokäyntejä, jossa kartoitettiin liityntäpysäköinnin kannalta olennaisia asioita ja kehitystoimenpiteitä vaativia yksityiskohtia. Esiteltiin vaihtoehtoisia suunnitteluratkaisuja eri tahoille uuden keskuksen erilaisten vaikutusten osalta. Työssä käytetiin QGIS-paikkatieto-ohjelmaa, sekä AutoCAD-suunnitteluohjelmistoa, joiden avulla tuotettiin useita kartta- ja suunnitelmakuvia. Liikkuvuuskeskuksen suunnittelussa sovellettiin samankaltaisia suomalaisia ratkaisuja kauppakeskusten ja liityntäpysäköinnin yhdistämisestä sekä sovellettiin Suomen suunnitteluohjeita Tarton projektiin.
Työn tuloksena syntyi toteutuskelpoinen liityntäpysäköintiin perustuva liikkuvuuskeskuksen suunnitteluratkaisu Tarton kaupungille ja Eteläkeskukselle. Lopputuloksena on suuntaa antavaa lähtöaineistoa seuraaville samantyyppisille projekteille Tartossa sekä muualla Eestissä, jossa yhteistyötä tekevät kaupunki ja kaupallinen toimija.