Oikeus tulla kuulluksi. Neuropsykiatrisen valmennuksen palautekäytäntöjen kehittäminen: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Koskiperä, Miia (2023)
Koskiperä, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli erityislasten ja –nuorten osallisuuden lisääminen asiakaspalauteprosessia kehittämällä. Tutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta laadittiin toimeksiantajalle suositus neuropsykiatrisen valmennuksen palautekäytännöistä. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin tietokannoista, jotka olivat JanetFinna, CINALH Ultimate, Medic, ProQuest databases and e-book collections sekä PubMed. Tämän lisäksi aineistoa haettiin manuaalisesti käyden läpi eri tutkimusten ja artikkeleiden lähdemateriaaleja. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui kaksi tutkimusartikkelia, yksi tutkimusraportti, viisi artikkelia, kaksi katsausta ja yksi opas. Tutkimusaineistosta 10 oli suomenkielisiä ja yksi englanninkielinen. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä selvitettiin, millaiset tekijät vaikuttavat neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten osallisuuden toteutumiseen heidän kuntoutuksessaan. Aineiston tuloksista selvisi, että osallisuuden toteutumiseen vaikuttavat aikuisten ja ammattilaisten asenteet ja toiminta, vuorovaikutustaidot sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaationkeinojen käyttäminen tai niiden käyttämättä jättäminen. Suuri merkitys oli myös sillä, kuunnellaanko ja ymmärretäänkö lapsia/nuoria.
Toisena tutkimuskysymyksenä kartoitettiin, mitä kannattaa ottaa huomioon kerätessä asiakaspalautetta ja millaisia palautteenkeruumenetelmiä voisi käyttää, kun kerätään asiakaspalautetta neuropsykiatrisesta valmennuksesta. Tutkimusaineiston tuloksista selvisi, että asiakaspalautetta kerätessä tulee miettiä millaista palautetta halutaan, millaisin keinoin sitä kerätään, kuka kerää ja miksi kerää. Lisäksi tulee miettiä kuinka tulokset koostetaan ja käsitellään. Kerätessä palautetta erityislapsilta pitää ottaa huomioon lapsen ikä- ja kehitystaso. Menetelmän tulee olla ymmärrettävä ja riittävän yksinkertainen. Palautteenkeruunmenetelmiä on useita erilaisia, ja niitä muokkaamalla voidaan löytää sopiva palautteenkeruumenetelmä myös erityislapsille.
Kirjallisuuskatsauksesta saatu tieto auttaa lisäämään ammattilaisten ymmärrystä neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten osallisuuteen vaikuttavista tekijöistä ja tämän myötä kehittämään asiakaspalauteprosessia. Kuntoutuksen ohjaajalla on tärkeä rooli näiden lasten ja nuorten osallisuuden edistämisessä ja tukemisessa kuntoutusprosessin eri vaiheissa. The aim of the thesis was to increase the participation of special children and young people by developing a customer feedback process. Based on the results obtained from the study, a recommendation on neuropsychiatric coaching feedback practices was drawn up for the client. The thesis was implemented as a descriptive literature review. Data were searched from the databases JanetFinna, CINALH Ultimate, Medic, ProQuest Databases and e-book collections and PubMed. In addition to this, the material was searched manually by going through the source materials of various studies and articles. Two research articles, one research report, five articles, two reviews and one guide were selected as the material for the literature review. Of the research material, 10 were in Finland and one in English. The data was analyzed using qualitative content analysis.
The first research question was to find out what factors affect the participation of children and young people with neuropsychiatric symptoms in their rehabilitation. The results of the data revealed that the realization of inclusion is influenced by the attitudes and actions of adults and professionals, interaction skills, and the use or non-use of means of communication that support and replace speech. It was also important whether the children/youth were listened to and understood.
As a second research question, what should be taken into account when collecting customer feedback and what kind of feedback collection methods could be used when collecting customer feedback on neuropsychiatric training were mapped. The results of the research material revealed that when collecting customer feedback, one should think about what kind of feedback is wanted, what means it is collected, who collects it and why. In addition, you should think about how the results will be compiled and processed. When collecting feedback from special children, the child's age and developmental level must be taken into account. The method must be understandable and sufficiently simple. There are several different feedback collection methods, and by modifying them, a suitable feedback collection method can also be found for special children.
The information obtained from the literature review helps to increase the professionals' understanding of the factors affecting the participation of children and young people with neuropsychiatric symptoms and, with this, to develop the customer feedback process. The rehabilitation counselor plays an important role in promoting and supporting the participation of these children and young people in the different phases of the rehabilitation process.
Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä selvitettiin, millaiset tekijät vaikuttavat neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten osallisuuden toteutumiseen heidän kuntoutuksessaan. Aineiston tuloksista selvisi, että osallisuuden toteutumiseen vaikuttavat aikuisten ja ammattilaisten asenteet ja toiminta, vuorovaikutustaidot sekä puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaationkeinojen käyttäminen tai niiden käyttämättä jättäminen. Suuri merkitys oli myös sillä, kuunnellaanko ja ymmärretäänkö lapsia/nuoria.
Toisena tutkimuskysymyksenä kartoitettiin, mitä kannattaa ottaa huomioon kerätessä asiakaspalautetta ja millaisia palautteenkeruumenetelmiä voisi käyttää, kun kerätään asiakaspalautetta neuropsykiatrisesta valmennuksesta. Tutkimusaineiston tuloksista selvisi, että asiakaspalautetta kerätessä tulee miettiä millaista palautetta halutaan, millaisin keinoin sitä kerätään, kuka kerää ja miksi kerää. Lisäksi tulee miettiä kuinka tulokset koostetaan ja käsitellään. Kerätessä palautetta erityislapsilta pitää ottaa huomioon lapsen ikä- ja kehitystaso. Menetelmän tulee olla ymmärrettävä ja riittävän yksinkertainen. Palautteenkeruunmenetelmiä on useita erilaisia, ja niitä muokkaamalla voidaan löytää sopiva palautteenkeruumenetelmä myös erityislapsille.
Kirjallisuuskatsauksesta saatu tieto auttaa lisäämään ammattilaisten ymmärrystä neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja nuorten osallisuuteen vaikuttavista tekijöistä ja tämän myötä kehittämään asiakaspalauteprosessia. Kuntoutuksen ohjaajalla on tärkeä rooli näiden lasten ja nuorten osallisuuden edistämisessä ja tukemisessa kuntoutusprosessin eri vaiheissa.
The first research question was to find out what factors affect the participation of children and young people with neuropsychiatric symptoms in their rehabilitation. The results of the data revealed that the realization of inclusion is influenced by the attitudes and actions of adults and professionals, interaction skills, and the use or non-use of means of communication that support and replace speech. It was also important whether the children/youth were listened to and understood.
As a second research question, what should be taken into account when collecting customer feedback and what kind of feedback collection methods could be used when collecting customer feedback on neuropsychiatric training were mapped. The results of the research material revealed that when collecting customer feedback, one should think about what kind of feedback is wanted, what means it is collected, who collects it and why. In addition, you should think about how the results will be compiled and processed. When collecting feedback from special children, the child's age and developmental level must be taken into account. The method must be understandable and sufficiently simple. There are several different feedback collection methods, and by modifying them, a suitable feedback collection method can also be found for special children.
The information obtained from the literature review helps to increase the professionals' understanding of the factors affecting the participation of children and young people with neuropsychiatric symptoms and, with this, to develop the customer feedback process. The rehabilitation counselor plays an important role in promoting and supporting the participation of these children and young people in the different phases of the rehabilitation process.