Kutsuntaikäisten terveystarkastukset ja terveysneuvonnan toteutuminen Vaasassa
Järvenpää, Roosa; Laukkanen, Essi (2023)
Järvenpää, Roosa
Laukkanen, Essi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304205736
Tiivistelmä
Kutsuntojen ennakkoterveystarkastuksia ei ole keskitetty yhteen tiettyyn terveydenhuollon toimipisteeseen, jolloin tarkastuksilla ei myöskään ole yhtenäistä runkoa. Tämä vaikuttaa terveystarkastuksien sekä -neuvonnan toteutumiseen sekä mahdollisesti myös niiden laatuun. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka kutsuntaikäiset kokevat terveystarkastuksien ja -neuvonnan toteutuvan Vaasassa. Tutkimuksen tavoite oli saada kutsuntaikäisten mielipiteet terveystarkastuksista ja terveysneuvonnasta esiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kutsuntoja, kutsuntaikäisiä, kutsuntaikäisten terveystarkastuksia ja palvelukelpoisuusluokkia. Lisäksi kutsuntaikäisten terveysneuvonnasta ja sen eri osa-alueista on kirjoitettu tutkijoiden tekemän kyselylomakkeen pohjalta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdesta Vaasalaisesta toisen asteen oppilaitoksesta sähköisellä e-lomakkeella ja lopullisia vastauksia tutkimukseen kertyi 28 kappaletta.
Yli puolet vastaajista oli miehiä, yksi oli muunsukupuolinen ja loput vastaajista olivat naisia. Naisista reilusti yli puolet, mutta miehistä vain hieman yli kolmasosa koki hyötyvänsä saamastaan terveysneuvonnasta. Naisista hieman yli 80 % koki saaneensa yksilöllistä terveysneuvontaa, kun taas miehillä vastaava luku oli vain 40 %. Suurimmalla osalla vastaajista ei todettu terveystarkastuksessa mitään terveydellisiä epäkohtia. Eniten epäkohtia terveydessä todettiin niillä vastaajilla, joiden terveystarkastus kesti 40 minuuttia tai enemmän. Eniten vastaajat kokivat hyötyvänsä ravitsemukseen liittyvästä neuvonnasta ja eniten lisätietoa olisi kaivattu varusmiespalvelukseen liittyvistä vaatimuksista ja terveysriskeistä. The preliminary health examinations of call-ups are not centralized in one specific health care facility, which means that the examinations do not have a unified framework. This affects the implementation and possibly also the quality of health examinations and counselling. The purpose of this study was to find out how people of call-up aged adolescents feel that health examinations and counselling are implemented in Vaasa. The aim of the study was to get the opinions of the call-up aged adolescents on health examinations and health counselling to be heard.
The theoretical framework dealt with conscriptions, call-up aged adolescents, health examinations of the call-up aged adolescents and service eligibility classes. In addition, health counselling for people of the call-up aged adolescents and its various aspects have been written about based on a questionnaire prepared by the researchers. The data for the study was collected from two upper secondary education institutions in Vaasa using an electronic e-form, the number of final responses was 28.
More than half of the respondents were men, one was a respondent with a nonbinary identity, and the rest of the respondents were women. Well over onehalf of the women, but only slightly over one-third of the men, felt that they benefited from the health advice they received. Just over 80% of the women felt that they had received individual health advice, while the corresponding figure for the men was only 40%. No health-related issues were found in the majority of the respondents during the health examination. The respondents whose health examination lasted 40 minutes or more were found to have most often some healthrelated issues. The respondents felt that they benefited most from nutrition-related counselling and the most additional information would have been needed on the requirements and health risks related to military service.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin kutsuntoja, kutsuntaikäisiä, kutsuntaikäisten terveystarkastuksia ja palvelukelpoisuusluokkia. Lisäksi kutsuntaikäisten terveysneuvonnasta ja sen eri osa-alueista on kirjoitettu tutkijoiden tekemän kyselylomakkeen pohjalta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdesta Vaasalaisesta toisen asteen oppilaitoksesta sähköisellä e-lomakkeella ja lopullisia vastauksia tutkimukseen kertyi 28 kappaletta.
Yli puolet vastaajista oli miehiä, yksi oli muunsukupuolinen ja loput vastaajista olivat naisia. Naisista reilusti yli puolet, mutta miehistä vain hieman yli kolmasosa koki hyötyvänsä saamastaan terveysneuvonnasta. Naisista hieman yli 80 % koki saaneensa yksilöllistä terveysneuvontaa, kun taas miehillä vastaava luku oli vain 40 %. Suurimmalla osalla vastaajista ei todettu terveystarkastuksessa mitään terveydellisiä epäkohtia. Eniten epäkohtia terveydessä todettiin niillä vastaajilla, joiden terveystarkastus kesti 40 minuuttia tai enemmän. Eniten vastaajat kokivat hyötyvänsä ravitsemukseen liittyvästä neuvonnasta ja eniten lisätietoa olisi kaivattu varusmiespalvelukseen liittyvistä vaatimuksista ja terveysriskeistä.
The theoretical framework dealt with conscriptions, call-up aged adolescents, health examinations of the call-up aged adolescents and service eligibility classes. In addition, health counselling for people of the call-up aged adolescents and its various aspects have been written about based on a questionnaire prepared by the researchers. The data for the study was collected from two upper secondary education institutions in Vaasa using an electronic e-form, the number of final responses was 28.
More than half of the respondents were men, one was a respondent with a nonbinary identity, and the rest of the respondents were women. Well over onehalf of the women, but only slightly over one-third of the men, felt that they benefited from the health advice they received. Just over 80% of the women felt that they had received individual health advice, while the corresponding figure for the men was only 40%. No health-related issues were found in the majority of the respondents during the health examination. The respondents whose health examination lasted 40 minutes or more were found to have most often some healthrelated issues. The respondents felt that they benefited most from nutrition-related counselling and the most additional information would have been needed on the requirements and health risks related to military service.