Aktiivinen oppijuus tukemassa mallioppimista balettitunnilla
Välimäki, Hanna (2023)
Välimäki, Hanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304195596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304195596
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tutkii aktiivista oppimista balettituntiympäristössä. Tutkielma on kirjallinen osa Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajan tutkinnon (AMK) pedagogista opinnäytetyötä. Osana opinnäytetyötä toteutettiin opetuskokeilu, jossa tutkittiin aktiivista oppimista balettituntiympäristössä käytännön tasolla. Opetuskokeilu pidettiin syksyllä 2022 aikuisten alkeisbalettiryhmälle.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia aktiivista oppijuutta mallioppimisen rinnalla aikuisille suunnatussa alkeisbaletin opetuksessa. Tutkimuksessa lähestyttiin aihetta prosessin tukemisen, palautteenannon ja itsearvioinnin kautta pitämällä kuitenkin kiinni perinteisestä balettitunnin rakenteesta.
Opetuskokeilua varten laadittiin opetussuunnitelma, johon laadittiin tavoitteet opetuskokeilun sisällölle. Tavoitteet asetettiin opettajalle sekä opetettavalle ryhmälle. Tutkielmassa avataan tavoitteiden toteutumista ja opetuskokeilusta nousseita havaintoja. Kirjallisuuslähteet tukevat opetuskokeilun tuloksia, jotka osoittavat, että aktiivinen oppijuus tarjoaa baletin opetukseen monipuolisia opetusmenetelmiä, joilla oppilaiden oppimisprosessi paranee.
Tutkimustuloksista havaitaan, että aktiivinen oppijuus kehittää oppilaan oppimisprosessia mallioppimisen rinnalla. Opetuskokeilussa olleet oppilaat kokivat metodien auttaneen baletin liikekielen, estetiikan ja kulttuurin hahmottamisessa. Ymmärrys baletin kokonaisvaltaisuudesta kehittyi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia aktiivista oppijuutta mallioppimisen rinnalla aikuisille suunnatussa alkeisbaletin opetuksessa. Tutkimuksessa lähestyttiin aihetta prosessin tukemisen, palautteenannon ja itsearvioinnin kautta pitämällä kuitenkin kiinni perinteisestä balettitunnin rakenteesta.
Opetuskokeilua varten laadittiin opetussuunnitelma, johon laadittiin tavoitteet opetuskokeilun sisällölle. Tavoitteet asetettiin opettajalle sekä opetettavalle ryhmälle. Tutkielmassa avataan tavoitteiden toteutumista ja opetuskokeilusta nousseita havaintoja. Kirjallisuuslähteet tukevat opetuskokeilun tuloksia, jotka osoittavat, että aktiivinen oppijuus tarjoaa baletin opetukseen monipuolisia opetusmenetelmiä, joilla oppilaiden oppimisprosessi paranee.
Tutkimustuloksista havaitaan, että aktiivinen oppijuus kehittää oppilaan oppimisprosessia mallioppimisen rinnalla. Opetuskokeilussa olleet oppilaat kokivat metodien auttaneen baletin liikekielen, estetiikan ja kulttuurin hahmottamisessa. Ymmärrys baletin kokonaisvaltaisuudesta kehittyi.