Lumi- ja jäärakenteiden sisustussuunnitteluohjelmisto
Männikkö, Elina (2014)
Männikkö, Elina
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012443
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli jatkokehittää Lapland Snow Design -hankkeessa luotua lumi- ja jäärakennusohjelmistoa. Ajatuksena oli tuottaa ohjelmistoon sisustussuunnittelutoiminnallisuus, jonka avulla voidaan sisustaa ohjelmistolla rakennettavia lumi- ja jäärakennuksia. Uusi toiminnallisuus oli tarkoitus tehdä osaksi vanhaa ohjelmistoa. Opinnäytetyön avulla aiottiin kehittää ohjelmiston toimivuutta ja käytettävyyttä. Työn toimeksiantajana toimi Lapin Ammattikorkeakoulun ohjelmistotekniikan laboratorio pLAB, joka osallistui lumi- ja jäärakennusohjelmiston toteuttamiseen.
Tavoitteena oli luoda käyttäjäystävällinen ohjelmisto. Ohjelmiston käyttöliittymällä on suuri rooli tämän saavuttamissa, siksi opinnäytetyössä päätettiin tutkia käyttöliittymän toteuttamisessa huomioitavia asioita. Opinnäytetyössä tutkittiin myös muutamaa luotua sisustussuunnitteluohjelmistoa, joista saatiin ideoita opinnäytetyössä tuotettuun sisustustoimintoon. Ohjelmiston sisustussuunnittelu päätettiin toteuttaa Unity 3D -pelimoottorilla, jolla myös aikaisempi ohjelmiston versio oli toteutettu. Opinnäytetyössä tutustuttiin Unity 3D -pelimoottorin tekniikkoihin, joita hyödynnettiin sisustussuunnittelutoiminnallisuuden luomisessa.
Työn tuloksena saatiin toteutettua sisustustoiminnot lumi- ja jäärakennusohjelmistoon, jotka mahdollistavat luotujen rakennuksien sisätilojen sisustamisen ja sisustuselementtien muokkaamisen. Ohjelmistoon tuotettiin luotujen suunnitelmien pohjalta uusia malleja, joita käytettiin sisustamisessa.
Tavoitteena oli luoda käyttäjäystävällinen ohjelmisto. Ohjelmiston käyttöliittymällä on suuri rooli tämän saavuttamissa, siksi opinnäytetyössä päätettiin tutkia käyttöliittymän toteuttamisessa huomioitavia asioita. Opinnäytetyössä tutkittiin myös muutamaa luotua sisustussuunnitteluohjelmistoa, joista saatiin ideoita opinnäytetyössä tuotettuun sisustustoimintoon. Ohjelmiston sisustussuunnittelu päätettiin toteuttaa Unity 3D -pelimoottorilla, jolla myös aikaisempi ohjelmiston versio oli toteutettu. Opinnäytetyössä tutustuttiin Unity 3D -pelimoottorin tekniikkoihin, joita hyödynnettiin sisustussuunnittelutoiminnallisuuden luomisessa.
Työn tuloksena saatiin toteutettua sisustustoiminnot lumi- ja jäärakennusohjelmistoon, jotka mahdollistavat luotujen rakennuksien sisätilojen sisustamisen ja sisustuselementtien muokkaamisen. Ohjelmistoon tuotettiin luotujen suunnitelmien pohjalta uusia malleja, joita käytettiin sisustamisessa.