Power BI -raportoinnin käyttäjäkokemukset ja käytettävyys : case: Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Silvasti, Sari (2023)
Silvasti, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304165345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304165345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen johtotason kokemuksia Power BI -raportoinnin käytettävyydestä ja mahdollisista käytön haasteista. Työssä tutkittiin raportoinnin käyttäjien kokemuksia raportoinnin käytettävyyden haasteista ja miten niitä voidaan koulutusten avulla ratkaista. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehitysehdotuksia, jotka tuovat esille raportoinnin haasteiden kautta nousseet ideat, joiden avulla hyvinvointialueen on mahdollista kehittää Power BI -raportoinnin koulutuksia.
Opinnäytetyön tietopohja perustui käyttäjäkokemuksien ja käytettävyyden määritelmiin sekä niiden arviointimenetelmiin. Opinnäytetyössä olennaisena osana toimi kyselytutkimus, jonka avulla kerättiin tietoa tutkimusorganisaation käyttäjiltä. Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää, jotka tukivat kyselytutkimuksen toteutustapaa. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui koontinäyttö, jossa esitellään hyvinvointialueen johtotason näkökulmasta raportoinnin käyttäjien perustiedot ja heidän kokemuksensa raportoinnin käytettävyydestä.
Tutkimuksen myötä saatiin tietoa raportoinnin käytöstä, jota organisaatiossa ei ole ennen kerätty. Tutkimuksen tavoitteet toteutuivat ja niiden avulla löydettiin kolme suurinta haastetta, joista laadittiin tutkimusorganisaatiolle kehitysehdotus. Tuloksista käy ilmi, että raportoinnin suurimmaksi haasteeksi nousi virheiden korjaaminen, raportin suodattaminen ja lukujen ymmärtäminen. Raportoinnin käytön yhteyteen nousi luottamuksen puute tiedon laatuun ja, että raportoinnin käytön aloittaminen koettiin helpoksi, mutta haasteiden vuoksi käytettävyys koettiin hankalaksi. Tutkimuksessa selvisi, että kehitysehdotukseni on hyvä alku raportoinnin koulutuksien kehittämisessä ja Power BI -työkalun osalta käyttäjien osaamisen parantamisessa.
Opinnäytetyön tietopohja perustui käyttäjäkokemuksien ja käytettävyyden määritelmiin sekä niiden arviointimenetelmiin. Opinnäytetyössä olennaisena osana toimi kyselytutkimus, jonka avulla kerättiin tietoa tutkimusorganisaation käyttäjiltä. Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää, jotka tukivat kyselytutkimuksen toteutustapaa. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui koontinäyttö, jossa esitellään hyvinvointialueen johtotason näkökulmasta raportoinnin käyttäjien perustiedot ja heidän kokemuksensa raportoinnin käytettävyydestä.
Tutkimuksen myötä saatiin tietoa raportoinnin käytöstä, jota organisaatiossa ei ole ennen kerätty. Tutkimuksen tavoitteet toteutuivat ja niiden avulla löydettiin kolme suurinta haastetta, joista laadittiin tutkimusorganisaatiolle kehitysehdotus. Tuloksista käy ilmi, että raportoinnin suurimmaksi haasteeksi nousi virheiden korjaaminen, raportin suodattaminen ja lukujen ymmärtäminen. Raportoinnin käytön yhteyteen nousi luottamuksen puute tiedon laatuun ja, että raportoinnin käytön aloittaminen koettiin helpoksi, mutta haasteiden vuoksi käytettävyys koettiin hankalaksi. Tutkimuksessa selvisi, että kehitysehdotukseni on hyvä alku raportoinnin koulutuksien kehittämisessä ja Power BI -työkalun osalta käyttäjien osaamisen parantamisessa.