Ilman saliakin on mahdollista liikkua : Liikunta-projekti Satumajakan päiväkodissa Kalajoella
Sinko, Jutta (2023)
Sinko, Jutta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175371
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin projektina. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kalajoen kaupungin varhaiskasvatuspalvelut, yksikkönä Satumajakan päiväkoti ja ryhmänä kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluryhmä Luotsit. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää lasten fyysistä aktiivisuutta päivän aikana, Satumajakan päiväkodin Luotsit-ryhmän sisätiloissa. Toiminnallinen opinnäytetyö kulki varhaiskasvatusyksikössä nimellä Liikunta-projekti. Opinnäytetyön Liikunta-projekti koostui varhaiskasvatusyksikössä viidestä pedagogisesti suunnitellusta, toteutetusta, dokumentoidusta sekä arvioidusta interventiokerrasta. Jokaiselle kerralle oli asetettu omat tavoitteet.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskeinen tietoperusta koostuu alle kouluikäisen lapsen fyysisestä aktiivisuudesta, 5-vuotiaan lapsen motorisesta kehityksestä, liikunnasta varhaiskasvatuksessa, yhteistyöstä huoltajien kanssa sekä lasten, huoltajien ja varhaiskasvattajien osallisuudesta. Toiminnallisen opinnäytetyön interventiot on suunniteltu pohjautuen varhaiskasvatuksen ohjaaviin asiakirjoihin, joita ovat varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista arvioitiin Liikunta-projektin toiminnallisten ratkaisuiden, tuotosten, lasten ja varhaiskasvattajien palautteiden sekä havaintojeni perusteella. Lasten palautteen antamista tuettiin hymynaama-palautelappujen avulla. Arvioinnissa tarkastelin myös lasten ja huoltajien osallisuutta sekä projektin aikataulullista toteutumista.
Liikunta-projektista saatujen palautteiden sekä havaintojen perusteella voidaan todeta, että Liikunta-projekti lisäsi lasten fyysistä aktiivisuutta tukevien toimintamahdollisuuksien määrää lapsille mieleisellä tavalla ryhmän sisätiloissa. Liikunta-projekti tuki lasten osallisuutta, ja lapset pääsivät vaikuttamaan interventioiden kulkuun sekä suunnittelu- että toteutusvaiheessa.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskeinen tietoperusta koostuu alle kouluikäisen lapsen fyysisestä aktiivisuudesta, 5-vuotiaan lapsen motorisesta kehityksestä, liikunnasta varhaiskasvatuksessa, yhteistyöstä huoltajien kanssa sekä lasten, huoltajien ja varhaiskasvattajien osallisuudesta. Toiminnallisen opinnäytetyön interventiot on suunniteltu pohjautuen varhaiskasvatuksen ohjaaviin asiakirjoihin, joita ovat varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista arvioitiin Liikunta-projektin toiminnallisten ratkaisuiden, tuotosten, lasten ja varhaiskasvattajien palautteiden sekä havaintojeni perusteella. Lasten palautteen antamista tuettiin hymynaama-palautelappujen avulla. Arvioinnissa tarkastelin myös lasten ja huoltajien osallisuutta sekä projektin aikataulullista toteutumista.
Liikunta-projektista saatujen palautteiden sekä havaintojen perusteella voidaan todeta, että Liikunta-projekti lisäsi lasten fyysistä aktiivisuutta tukevien toimintamahdollisuuksien määrää lapsille mieleisellä tavalla ryhmän sisätiloissa. Liikunta-projekti tuki lasten osallisuutta, ja lapset pääsivät vaikuttamaan interventioiden kulkuun sekä suunnittelu- että toteutusvaiheessa.