Unettomuuden lääkkeettömän hoidon CBT-I-täydennyskoulutukseen osallistuneiden oman osaamisen arviointi
Liukkonen, Taina (2023)
Liukkonen, Taina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051042604
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051042604
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee CBT-I, (Cognitive Behavioural Therapy for Insomnia) -koulutukseen osallistuneiden kokemuksia CBT-I-osaamisestaan ja mahdollisuuksistaan toteuttaa CBT-I-hoito-ohjelmaa. Opinnäytetyön toimeksiantajat ovat Suomen Unitutkimusseura ry ja CBT-I-koulutustoimikunta. Kohderyhmä on rajattu CBT-I-perustason ja CBT-I-edistyneen tason koulutuksesta vuosina 2020–2021 valmistuneisiin henkilöihin.
Tavoitteena on kartoittaa, millaisia näkemyksiä CBT-I-perustason ja edistyneen tason koulutuksen osallistujalla on osaamisestaan ennen koulutusta, osaamisesta suhteessa koulutuksen sisältöön sekä kartoittaa hoitotyössä kehittyvän oman osaamisen määrää. Opinnäytetyön mittari osaamisen arvioinnin teoreettisena pohjana on käytetty Benjamin Bloomin vuonna 1956 kehittämää Bloomin taksonomiaa. Bloomin taksonomian tasot (1–6) kuvaavat CBT-I hoito-ohjelman osaamistasojen asteikon, joihin vastaaja itsearvioi osaamistasoaan.
Tutkimuskysymyksiä on kolme, joista ensimmäisessä tutkitaan koulutukseen osallistuneiden itsearvioita omasta CBT-I-osaamisestaan. Toinen kysymys selvittää, vastaako koulutuksen sisältö osallistujien osaamistarpeisiin ja kolmas kerää tietoja, miten koulutuksessa saatu osaaminen on siirtynyt työelämään CBT-I hoito-ohjelman muodossa viimeisen kuuden kuukauden aikana. Kyseessä on kyselytutkimus, jossa kyselyn avulla mitattiin osaamisen tasoa CBT-I-koulutuksen osaamisen tavoitteisiin. Kyselylomakkeen kysymysten vastausasteikkoina käytettiin Bloomin taksonomian tasojen 1–6 luokkia ja 5-portaista Likert-asteikkoa. Suomen Unitutkimusseura ja CBT-I-koulutustoimikunta ovat määrittäneet koulutuksen jälkeiseksi CBT-I hoito-ohjelman osaamistavoitteiden painotetuksi keskiarvoksi seuraavat: perustason koulutus osaamistasot 2–3 ja edistyneen tason koulutus osaamistaso 3,5–4. Aineistonkeruu on toteutettu verkkokyselynä. Tutkimusaineisto kattaa seitsemän (7) koulutuksen järjestäjää ja niistä 40 valmistunutta opiskelijaa. Kyselyn vastausprosentti on 16 %.
Aikaisemman osaamisen painotettu keskiarvo on osaamistasolla 1,58. Koulutuksen vastaavuus osallistuneiden osaamistarpeisiin Likert-asteikon painotettu keskiarvo on korkea 4,26. Koulutuksen jälkeinen keskimäärinen osaamisen taso CBT-I-hoito-ohjelman 21 osaamistavoitteista jää osaamistasolla 3,06. Keskimääräinen osaamistaso yltää Suomen Unitutkimusseura ja CBT-I-koulutustoimikunnan määrittämään CBT-I-perustason koulutuksesta valmistuneen osallistujan osaamistasolle. Keskimääräinen osaamistaso ei yllä CBT-I-edistyneen tason koulutuksen jälkeiseen osaamistasoon. Kyselyn vastanneilla on harvakseltaan mahdollisuutta kerryttää hoitotyöosaamista CBT-I mini-intervention tai intervention muodossa.
Tavoitteena on kartoittaa, millaisia näkemyksiä CBT-I-perustason ja edistyneen tason koulutuksen osallistujalla on osaamisestaan ennen koulutusta, osaamisesta suhteessa koulutuksen sisältöön sekä kartoittaa hoitotyössä kehittyvän oman osaamisen määrää. Opinnäytetyön mittari osaamisen arvioinnin teoreettisena pohjana on käytetty Benjamin Bloomin vuonna 1956 kehittämää Bloomin taksonomiaa. Bloomin taksonomian tasot (1–6) kuvaavat CBT-I hoito-ohjelman osaamistasojen asteikon, joihin vastaaja itsearvioi osaamistasoaan.
Tutkimuskysymyksiä on kolme, joista ensimmäisessä tutkitaan koulutukseen osallistuneiden itsearvioita omasta CBT-I-osaamisestaan. Toinen kysymys selvittää, vastaako koulutuksen sisältö osallistujien osaamistarpeisiin ja kolmas kerää tietoja, miten koulutuksessa saatu osaaminen on siirtynyt työelämään CBT-I hoito-ohjelman muodossa viimeisen kuuden kuukauden aikana. Kyseessä on kyselytutkimus, jossa kyselyn avulla mitattiin osaamisen tasoa CBT-I-koulutuksen osaamisen tavoitteisiin. Kyselylomakkeen kysymysten vastausasteikkoina käytettiin Bloomin taksonomian tasojen 1–6 luokkia ja 5-portaista Likert-asteikkoa. Suomen Unitutkimusseura ja CBT-I-koulutustoimikunta ovat määrittäneet koulutuksen jälkeiseksi CBT-I hoito-ohjelman osaamistavoitteiden painotetuksi keskiarvoksi seuraavat: perustason koulutus osaamistasot 2–3 ja edistyneen tason koulutus osaamistaso 3,5–4. Aineistonkeruu on toteutettu verkkokyselynä. Tutkimusaineisto kattaa seitsemän (7) koulutuksen järjestäjää ja niistä 40 valmistunutta opiskelijaa. Kyselyn vastausprosentti on 16 %.
Aikaisemman osaamisen painotettu keskiarvo on osaamistasolla 1,58. Koulutuksen vastaavuus osallistuneiden osaamistarpeisiin Likert-asteikon painotettu keskiarvo on korkea 4,26. Koulutuksen jälkeinen keskimäärinen osaamisen taso CBT-I-hoito-ohjelman 21 osaamistavoitteista jää osaamistasolla 3,06. Keskimääräinen osaamistaso yltää Suomen Unitutkimusseura ja CBT-I-koulutustoimikunnan määrittämään CBT-I-perustason koulutuksesta valmistuneen osallistujan osaamistasolle. Keskimääräinen osaamistaso ei yllä CBT-I-edistyneen tason koulutuksen jälkeiseen osaamistasoon. Kyselyn vastanneilla on harvakseltaan mahdollisuutta kerryttää hoitotyöosaamista CBT-I mini-intervention tai intervention muodossa.