Urakoitsijoiden laadunvarmistus ja laatudokumentointi
Grabovskiy, Ernest (2023)
Grabovskiy, Ernest
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125139
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan miten laatudokumentoinnin työn määrää voidaan jakaa pää- ja aliurakoitsijan välillä, jotta työmaan työnjohto olisi enemmän dokumentoidun sisällön tarkastaja ja aliurakoitsija sisällön tuottaja. Tämän lisäksi työssä tutkitaan pää- ja aliurakoitsijan laadunvarmistustoimintaa ja selvitetään, onko toiminnassa kehitystarpeita. Lisäksi tutkitaan toimeksiantajan aliurakkaehtoja, jotta voitaisiin muodostaa mahdollinen päivitysehdotus urakkaehdoille.
Työ toteutettiin keräämällä kirjallista tietoa laadunvarmistuksesta ja laatudokumentoinnista, tutkimalla toimeksiantajan sopimusasiakirjoja sekä haastatteluilla. Haastattelussa mukana olivat toimeksiantajan toimihenkilöstö ja aliurakoitsijoiden työnjohto ja asentajat.
Työn tuloksista tehtiin toimeksiantajan toimintaa edistäviä johtopäätöksiä. Todettiin, että laatudokumentoinnin työnjakoon voidaan ryhtyä kokeilun kautta, johon otetaan mukaan 2–3 aliurakoitsijaa mukaan. Laadunvarmistustoiminta on pääosin toimivaa ja selkeää pää- ja aliurakoitsijan välillä, mutta toiminnassa löydettiin myös kehitystarpeita. Toimintaa on yhdenmukaistettava työmaiden välillä, jotta toiminnassa löytyisi yksi linja jota noudatetaan. Tämä tulee jatkossa selkeyttämään ja helpottamaan laadunvarmistusta työmailla. The aim of this research is to examine how the amount of quality documentation work could be divided between the main contractor and subcontractor, so that the construction site managers could inspect documentation while subcontractors would be responsible for creating the necessary documentation. In addition, the thesis examines the quality assurance actions between the main contractor and subcontractor and tries to find as well as development needs in them. Also, the main contractor’s subcontract conditions are examined to construct possible updates to the document.
The thesis was carried out by gathering information about quality assurance and documentation, by researching clients’ documents and by conducting interviews. Interviewees were the main contractor’s company employees and subcontractors’ management.
The thesis’ results were used to make improvements and promote the client’s operations. It was concluded that division of documentation work testing can begin with 2-3 subcontractors being involved. Quality assurance operations were mainly functional and clear, however, required improvements in development. Operations must be harmonized between construction sites to follow one lead so that in the future it would be clearer and easier to follow quality assurance operations on construction sites.
Työ toteutettiin keräämällä kirjallista tietoa laadunvarmistuksesta ja laatudokumentoinnista, tutkimalla toimeksiantajan sopimusasiakirjoja sekä haastatteluilla. Haastattelussa mukana olivat toimeksiantajan toimihenkilöstö ja aliurakoitsijoiden työnjohto ja asentajat.
Työn tuloksista tehtiin toimeksiantajan toimintaa edistäviä johtopäätöksiä. Todettiin, että laatudokumentoinnin työnjakoon voidaan ryhtyä kokeilun kautta, johon otetaan mukaan 2–3 aliurakoitsijaa mukaan. Laadunvarmistustoiminta on pääosin toimivaa ja selkeää pää- ja aliurakoitsijan välillä, mutta toiminnassa löydettiin myös kehitystarpeita. Toimintaa on yhdenmukaistettava työmaiden välillä, jotta toiminnassa löytyisi yksi linja jota noudatetaan. Tämä tulee jatkossa selkeyttämään ja helpottamaan laadunvarmistusta työmailla.
The thesis was carried out by gathering information about quality assurance and documentation, by researching clients’ documents and by conducting interviews. Interviewees were the main contractor’s company employees and subcontractors’ management.
The thesis’ results were used to make improvements and promote the client’s operations. It was concluded that division of documentation work testing can begin with 2-3 subcontractors being involved. Quality assurance operations were mainly functional and clear, however, required improvements in development. Operations must be harmonized between construction sites to follow one lead so that in the future it would be clearer and easier to follow quality assurance operations on construction sites.