Syitä opintojen hidastumiselle ja keskeyttämiselle puutarhatalouden koulutuksessa
Storbjörk, Monica (2023)
Storbjörk, Monica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125091
Tiivistelmä
Opinnäytetyön idea oli etsiä oppilaitokselle syitä ja mahdollisia keinoja ehkäistä opintojen hidastumista tai peräti keskeytymistä. Tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu, puutarhatalouden koulutus. Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena Webropol alustalla. Kyselyssä käytettiin sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen kohteena olivat ne Puutarhatalouden opiskelijat, jotka ovat suorittaneet yli 175 opintopistettä ja ovat opintojensa loppu puolella. Kysely lähetettiin opiskelijoille Yammerissa. Oppilaitoksen kokemus oli, että hyvin edenneet opinnot hidastuvat tai keskeytyvät nimenomaan opintojen lopun lähestyessä. Tutkimuksessa kysymystä lähestyttiin kolmesta näkökulmasta, henkilökohtaiset olosuhteet, urasuunnitelma ja opinnäytetyö. Oletus oli, että opiskelijoilta löytyisi yksi tai useampi selkeä syy, miksi opinnot keskeytyvät. Näin ei kuitenkaan ollut.
Tutkimuksessa selvisi, että henkilökohtaisilla olosuhteilla ei ollut juurikaan merkitystä ja samassa elämäntilanteessa olevat ihmiset tekevät täysin toisistaan poikkeavia ratkaisuja. Opinnäytetyö haluttiin liittää mahdolliseen tulevaan työpaikkaan. Kyselyn tulosten mukaan osa opiskelijoista ei ollut varautunut taloudellisesti palkattomiin harjoittelujaksoihin.
Opiskelijoiden kokemiin taloushuoliin voisi jatkossa olla hyödyllistä tueksi lisätä kuraattorin palveluita. Tutkimukseen vastanneet opiskelijat halusivat lisää tietoa työllistymisvaihtoehdoista ja mahdollisista työpaikoista opintojen aikana. Myös yksilötasolla koettiin pettymystä opintojen sisällöstä tai omasta oppimisen tasosta, johon ratkaisuna voisi olla lisättävä opinto-ohjaus.
Tutkimuksen kohteena olivat ne Puutarhatalouden opiskelijat, jotka ovat suorittaneet yli 175 opintopistettä ja ovat opintojensa loppu puolella. Kysely lähetettiin opiskelijoille Yammerissa. Oppilaitoksen kokemus oli, että hyvin edenneet opinnot hidastuvat tai keskeytyvät nimenomaan opintojen lopun lähestyessä. Tutkimuksessa kysymystä lähestyttiin kolmesta näkökulmasta, henkilökohtaiset olosuhteet, urasuunnitelma ja opinnäytetyö. Oletus oli, että opiskelijoilta löytyisi yksi tai useampi selkeä syy, miksi opinnot keskeytyvät. Näin ei kuitenkaan ollut.
Tutkimuksessa selvisi, että henkilökohtaisilla olosuhteilla ei ollut juurikaan merkitystä ja samassa elämäntilanteessa olevat ihmiset tekevät täysin toisistaan poikkeavia ratkaisuja. Opinnäytetyö haluttiin liittää mahdolliseen tulevaan työpaikkaan. Kyselyn tulosten mukaan osa opiskelijoista ei ollut varautunut taloudellisesti palkattomiin harjoittelujaksoihin.
Opiskelijoiden kokemiin taloushuoliin voisi jatkossa olla hyödyllistä tueksi lisätä kuraattorin palveluita. Tutkimukseen vastanneet opiskelijat halusivat lisää tietoa työllistymisvaihtoehdoista ja mahdollisista työpaikoista opintojen aikana. Myös yksilötasolla koettiin pettymystä opintojen sisällöstä tai omasta oppimisen tasosta, johon ratkaisuna voisi olla lisättävä opinto-ohjaus.