Terveysteknologian hyödyntäminen päihteettömyyden tukena : A-klinikka Oy:n työntekijöiden kokemuksia päihteettömyyden tukea tarjoavan Previct Alcohol -sovelluksen käytöstä
Pohjavirta, Helena (2023)
Pohjavirta, Helena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125108
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli kuvata työntekijöiden kokemuksia tilanteista, joissa terveysteknologiaa on hyödynnetty päihteettömyyden tukena. A-klinikka Oy:n työntekijöiden kokemusten pohjalta koottiin opas, joka sisältää käyttökokemuksia Previct Alcohol -sovelluksesta ja esimerkkejä tilanteista, joissa sovellus on todettu hyväksi apuvälineeksi päihteettömyyden tukena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Previct Alcohol -sovelluksen edelleen kehittämiseksi A-klinikan työntekijöiltä kerättyihin kokemuksiin perustuen sekä tuottaa materiaalia, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi työntekijöiden perehdytyksessä ja organisaation ulkopuolelle kohdistuvassa markkinoinnissa.
Tutkimusaineiston keräämiseksi laadittiin A-klinikka Oy:n työntekijöille (N=19) Previct Alcohol -sovelluksen käyttökokemuksia koskeva sähköinen kysely, johon vastasi yhdeksän (n=9) työntekijää. Kyselyn vastausprosentti oli 47. Tutkittavia osallistettiin digitaalisten palveluiden työryhmän kokoontumisessa, jossa kyselyn tuloksista käytiin avointa dialogia.
Kyselytulosten mukaan Previct Alcohol -sovellus koettiin hyväksi apuvälineeksi raittiuden tukena sen muodostaessa reaaliaikaista faktaa hoitosuhteen pohjaksi. Erityisen hyvänä apuna sovellus koettiin lastensuojelutilanteissa, joissa sovellusta käyttämällä voidaan vaikuttaa asiakkaan oman toipumisprosessin lisäksi myös alaikäisten lasten turvallisuuteen sekä parisuhteeseen. Merkittävimpänä kehitysehdotuksena nousi esiin tarve saada asiakkaille mahdollisuus viestitellä työntekijälle Previct Alcohol -sovelluksen kautta. Toinen kehitysehdotus liittyi koulutuksen sisällön muuttamiseen siten, että se keskittyy enemmän sovelluksen teknisiin ominaisuuksiin. Ensimmäisen koulutuksen ajankohtaan sekä kertauskoulutuksiin toivottiin kiinnitettävän huomiota tietotaidon ylläpitämiseksi.
Tässä tutkimuksessa keskityttiin A-klinikka Oy:n työntekijöiden kokemuksiin. Jatkotutkimuksena olisi hyvä tutkia kokemuksia myös asiakkaiden sekä muiden Previct Alcohol -sovelluksen parissa työskentelevien yhteistyötahojen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Previct Alcohol -sovelluksen edelleen kehittämiseksi A-klinikan työntekijöiltä kerättyihin kokemuksiin perustuen sekä tuottaa materiaalia, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi työntekijöiden perehdytyksessä ja organisaation ulkopuolelle kohdistuvassa markkinoinnissa.
Tutkimusaineiston keräämiseksi laadittiin A-klinikka Oy:n työntekijöille (N=19) Previct Alcohol -sovelluksen käyttökokemuksia koskeva sähköinen kysely, johon vastasi yhdeksän (n=9) työntekijää. Kyselyn vastausprosentti oli 47. Tutkittavia osallistettiin digitaalisten palveluiden työryhmän kokoontumisessa, jossa kyselyn tuloksista käytiin avointa dialogia.
Kyselytulosten mukaan Previct Alcohol -sovellus koettiin hyväksi apuvälineeksi raittiuden tukena sen muodostaessa reaaliaikaista faktaa hoitosuhteen pohjaksi. Erityisen hyvänä apuna sovellus koettiin lastensuojelutilanteissa, joissa sovellusta käyttämällä voidaan vaikuttaa asiakkaan oman toipumisprosessin lisäksi myös alaikäisten lasten turvallisuuteen sekä parisuhteeseen. Merkittävimpänä kehitysehdotuksena nousi esiin tarve saada asiakkaille mahdollisuus viestitellä työntekijälle Previct Alcohol -sovelluksen kautta. Toinen kehitysehdotus liittyi koulutuksen sisällön muuttamiseen siten, että se keskittyy enemmän sovelluksen teknisiin ominaisuuksiin. Ensimmäisen koulutuksen ajankohtaan sekä kertauskoulutuksiin toivottiin kiinnitettävän huomiota tietotaidon ylläpitämiseksi.
Tässä tutkimuksessa keskityttiin A-klinikka Oy:n työntekijöiden kokemuksiin. Jatkotutkimuksena olisi hyvä tutkia kokemuksia myös asiakkaiden sekä muiden Previct Alcohol -sovelluksen parissa työskentelevien yhteistyötahojen näkökulmasta.