Socionomens roll inom småbarnspedagogiken - Avsaknaden av en tydligare arbetsbeskrivning
Vesterlund, Frida; Troberg, Vanessa; Teir, Naomi (2023)
Vesterlund, Frida
Troberg, Vanessa
Teir, Naomi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304125065
Tiivistelmä
År 2018 uppdaterades lagen om småbarnspedagogik 540/2018, vilken ska träda i kraft 2030. I och med detta kommer personaldimensioneringen ändra och rollen socionom inom småbarnspedagogik läggs till i arbetsteamet. Socionomstuderande som påbörjat studierna efter 2020 får inte längre lärarbehörighet inom småbarnspedagogiken utan kommer att jobba som socionomer inom småbarnspedagogik. Syftet med denna studie är att tydliggöra socionomens roll inom småbarnspedagogiken eftersom rollen har en ny arbetsbeteckning och arbetsbeskrivningen är oklar. Studiens två frågeställningar lyder: ”Vilka av socionomens kompetenser bidrar till ett mervärde för småbarnspedagogiken?” och ”Vad finns det för behov av en tydligare arbetsbeskrivning av socionomens roll inom småbarnspedagogiken?”. I bakgrunden behandlas styrdokument inom småbarnspedagogiken, mångprofessionellt samarbete, samarbete med vårdnadshavarna samt vad som står i media om socionomens roll inom småbarnspedagogiken. Studiens tidigare forskning tar upp relevant forskning kring socionomens roll inom småbarnspedagogiken. Den teoretiska referensramen berör socionomens kompetenser, socialpedagogik, delaktighet och föräldrasamarbete. Som metod används en kvalitativ intervjustudie och metoden för analys är kvalitativ innehållsanalys. Deltagarna i intervjuerna är socionomutbildade som arbetar inom småbarnspedagogiken. Det kan konstateras att centrala kompetenser inom småbarnspedagogiken är ett helhetsperspektiv på familjen och barnet, ett socialpedagogiskt synsätt samt ett etiskt förhållningssätt. Deltagarna samt studiens bakgrund och tidigare forskning är överens om att det finns ett behov av ett förtydligande av arbetsbeskrivningen för socionomen inom småbarnspedagogiken.