Marketkaupan esihenkilöiden työajan hallinta työhyvinvoinnin osatekijänä Osuuskauppa Keskimaalla
Schroderus, Marita (2023)
Schroderus, Marita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304084942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304084942
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mistä tekijöistä esihenkilöiden työkuormitus koostuu ja millä keinoilla he hallitsevat työaikaansa. Lisäksi tutkittiin, tekevätkö esihenkilöt töitä varsinaisen työaikansa ulkopuolella ja mistä tämä johtuu. Tavoitteena oli tutkia syitä virallisen työajan jälkeiseen työskentelyyn sekä kehittää toimintamalliehdotuksia, jotka auttavat esihenkilöitä oman työaikansa säätelyssä. Toimintamallit toimivat myös ryhmäpäälliköiden työvälineenä alaistensa työhyvinvoinnin johtamisessa.
Toimeksiantaja Osuuskauppa Keskimaa on yksi Suomen 19:stä alueosuuskaupasta. Keskimaa toimii market- ja tavaratalokaupassa, matkailu- ja ravitsemiskaupassa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa. Asiakkaat omistavat osuuskauppansa ja asiakasomistajia Keskimaalla on liki 136 000. Keskimaan tulos ohjataan osuustoiminnan periaatteiden mukaisesti keskisuomalaisten asiakasomistajien etuihin ja palveluihin sekä niiden kehittämiseen. Osuuskauppa tukee myös keskisuomalaisia yhdistyksiä, kulttuurijärjestöjä ja urheiluseuroja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu esihenkilön rooleista ja taidoista, ajanhallintaan vaikuttavista tekijöistä, työhyvinvoinnista ja yrityskulttuurista. Teoriassa käydään läpi myös työajan organisointiin vaikuttavia tekijöitä. Lähdemateriaalina käytetään laajasti kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita ja luotettavia internet-lähteitä. Opinnäytetyön tutkimusstrategia on kehittämistutkimus, jossa käytetään konstruktiivista menetelmää. Tutkimusote on laadullisen ja määrällisen otteen yhdistelmä. Aineistonhankintamenetelmänä käytetään lomakekyselyä ja aineisto analysoidaan tilasto-ohjelman ja induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen kehittämismenetelmänä on fasilitointi.
Opinnäytetyö tuotti tietoa, mistä tekijöistä esihenkilöiden työkuormitus syntyy ja millä keinoilla he hallitsevat työaikaansa. Tutkimus osoitti myös, että jokainen esihenkilö oli tehnyt töitä virallisen työaikansa ulkopuolella tutkimusta edeltävän puolen vuoden aikana. Suurimmat syyt virallisen työajan jälkeiseen työskentelyyn olivat sairaslomien paikkaaminen ja arjen yllättävät poikkeamat sekä tiedotteiden ja ohjeiden lukeminen tai sähköpostin läpikäyminen. Esihenkilöt hallitsivat omaa työaikaansa itsensä johtamisen keinoin sekä kalenteroinnin, töiden organisoinnin ja delegoinnin avulla.
Tutkimuksen tulosten ja teoriaviitekehyksen avulla pystyttiin tekemään kaksi ehdotusta toimintamalleista, joiden avulla marketkaupan esihenkilöiden kokemaa työn kuormittavuutta ja stressaavuutta voidaan hallita: itsensä johtamisen kyky ja arjen suunnitelmallisuus.
Toimeksiantaja Osuuskauppa Keskimaa on yksi Suomen 19:stä alueosuuskaupasta. Keskimaa toimii market- ja tavaratalokaupassa, matkailu- ja ravitsemiskaupassa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekaupassa. Asiakkaat omistavat osuuskauppansa ja asiakasomistajia Keskimaalla on liki 136 000. Keskimaan tulos ohjataan osuustoiminnan periaatteiden mukaisesti keskisuomalaisten asiakasomistajien etuihin ja palveluihin sekä niiden kehittämiseen. Osuuskauppa tukee myös keskisuomalaisia yhdistyksiä, kulttuurijärjestöjä ja urheiluseuroja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu esihenkilön rooleista ja taidoista, ajanhallintaan vaikuttavista tekijöistä, työhyvinvoinnista ja yrityskulttuurista. Teoriassa käydään läpi myös työajan organisointiin vaikuttavia tekijöitä. Lähdemateriaalina käytetään laajasti kirjallisuutta, tieteellisiä artikkeleita ja luotettavia internet-lähteitä. Opinnäytetyön tutkimusstrategia on kehittämistutkimus, jossa käytetään konstruktiivista menetelmää. Tutkimusote on laadullisen ja määrällisen otteen yhdistelmä. Aineistonhankintamenetelmänä käytetään lomakekyselyä ja aineisto analysoidaan tilasto-ohjelman ja induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen kehittämismenetelmänä on fasilitointi.
Opinnäytetyö tuotti tietoa, mistä tekijöistä esihenkilöiden työkuormitus syntyy ja millä keinoilla he hallitsevat työaikaansa. Tutkimus osoitti myös, että jokainen esihenkilö oli tehnyt töitä virallisen työaikansa ulkopuolella tutkimusta edeltävän puolen vuoden aikana. Suurimmat syyt virallisen työajan jälkeiseen työskentelyyn olivat sairaslomien paikkaaminen ja arjen yllättävät poikkeamat sekä tiedotteiden ja ohjeiden lukeminen tai sähköpostin läpikäyminen. Esihenkilöt hallitsivat omaa työaikaansa itsensä johtamisen keinoin sekä kalenteroinnin, töiden organisoinnin ja delegoinnin avulla.
Tutkimuksen tulosten ja teoriaviitekehyksen avulla pystyttiin tekemään kaksi ehdotusta toimintamalleista, joiden avulla marketkaupan esihenkilöiden kokemaa työn kuormittavuutta ja stressaavuutta voidaan hallita: itsensä johtamisen kyky ja arjen suunnitelmallisuus.