Arjen ilmastoteot ja kestävät elämäntavat osana kehitysvammatyötä
Harju, Minna (2023)
Harju, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054798
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Kehitysvammaisten Palvelusäätiön Viisas Valinta -hankkeelle tarkoituksena selvittää, miten saavutettava tieto ilmastonmuutoksesta ja sen hillinnästä vaikuttaa arjessa
tehtäviin tekoihin kehitysvammatyössä.
Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään tukiasumisen ohjaajien tietämystä kestävän kehityksen ilmastotavoitteista ennen osallistumista hankkeen järjestämille kursseille ja onko kurssien materiaaleista hyötyä aiheen käsittelyssä kehitysvammaisten asiakkaiden kanssa. Entä nähdäänkö tarvetta lisäkoulutukselle tai -materiaalille?
Teoriaosuus käsittelee kestävää kehitystä osana ammatillisia opintoja, ympäristökasvatusta ja kehitysvammaisuutta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin semi-strukturoituina teemahaastatteluina, joihin osallistui hankkeessa mukana olleita tukiasumisen ohjaajia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Tuloksista nousi esiin, että ammatillisten opintojen aikana saatu tieto ilmastonmuutoksesta ja ekologisesta kestävyydestä koettiin puutteelliseksi. Tällä ei kuitenkaan ollut vaikutusta ohjaajien toimintaan, sillä arjen ilmastoteot näkyivät niin omassa arjessa kuin työelämässä. Lisäkoulutuksen tarve nähtiin työyhteisössä sekä selkokielistä ja kuvilla tuotettua lisämateriaalia tarvitaan haastavaksi koetun aiheen ympärille lisää.
tehtäviin tekoihin kehitysvammatyössä.
Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään tukiasumisen ohjaajien tietämystä kestävän kehityksen ilmastotavoitteista ennen osallistumista hankkeen järjestämille kursseille ja onko kurssien materiaaleista hyötyä aiheen käsittelyssä kehitysvammaisten asiakkaiden kanssa. Entä nähdäänkö tarvetta lisäkoulutukselle tai -materiaalille?
Teoriaosuus käsittelee kestävää kehitystä osana ammatillisia opintoja, ympäristökasvatusta ja kehitysvammaisuutta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin semi-strukturoituina teemahaastatteluina, joihin osallistui hankkeessa mukana olleita tukiasumisen ohjaajia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Tuloksista nousi esiin, että ammatillisten opintojen aikana saatu tieto ilmastonmuutoksesta ja ekologisesta kestävyydestä koettiin puutteelliseksi. Tällä ei kuitenkaan ollut vaikutusta ohjaajien toimintaan, sillä arjen ilmastoteot näkyivät niin omassa arjessa kuin työelämässä. Lisäkoulutuksen tarve nähtiin työyhteisössä sekä selkokielistä ja kuvilla tuotettua lisämateriaalia tarvitaan haastavaksi koetun aiheen ympärille lisää.