Strategia-analyysi Suomen huolinta- ja logistiikka-alan ulkoisesta liiketoimintaympäristöstä
Kahelin, Miska (2023)
Kahelin, Miska
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054781
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli toteuttaa strategia-analyysi Suomen huolinta- ja logistiikka-alan ulkoisesta liiketoimintaympäristöstä. Tavoitteena oli selvittää, mitkä muutosvoimat ja muutosajurit vaikuttavat tällä hetkellä Suomen huolinta- ja logistiikka-alaan, minkälaiset kilpailuvoimat Suomen huolinta- ja logistiikka-alalla vallitsevat sekä ketkä ovat Suomen huolinta- ja logistiikka-alan suurimpien yritysten keskeisimmät kilpailijat ja miten heidän kilpailutilanteensa alalla näyttäytyy. Tavoitteeseen pyrittiin saamaan vastauksia perehtymällä huolinta- ja logistiikka-alaan hyödyntäen apuna strategisen johtamisen työkaluina PESTEL-analyysiä, viiden kilpailuvoiman mallia sekä strategisten ryhmien analyysiä.
Insinöörityön tuloksena saatiin selville tärkeimpiä Suomen huolinta- ja logistiikka-alaan tällä hetkellä vaikuttavia muutosvoimia. Johtopäätöksinä voitiin todeta, että keskeisimmät muutosajurit Suomen huolinta- ja logistiikka-alalla ovat tällä hetkellä Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, ilmastonmuutos, digitalisaatio, verkkokaupan kasvu, energianhinnan nousu, huolinta- ja logistiikka-alan työvoimapula, koronapandemian jälkivaikutukset sekä EU:n päätöksenteko. Insinöörityön tuloksena saatiin selville Suomen huolinta- ja logistiikka-alalla vallitsevat kilpailuvoimat ja johtopäätöksinä arvioitiin, että uusien tulokkaiden uhka on suuri, asiakkaiden neuvotteluvoima on korkea, toimittajien neuvotteluvoima on alhainen, korvaavien tuotteiden uhka on pieni sekä alalla vallitseva kilpailu on erittäin kovaa. Insinöörityön tuloksena saatiin selvitettyä tilannekuvaa Suomen huolinta- ja logistiikka-alan suurimpien yrityksien välisestä kilpailusta. Johtopäätöksinä voitiin todeta, että Suomen huolinta- ja logistiikka-alan suurimmat yritykset kilpailevat periaatteessa kolmessa erilaisessa ryhmässä, jossa Schenker voidaan katsoa kilpailevan markkinaosuutensa ja kokonsa puolesta täysin omassa sarjassaan. Toisen ryhmän keskeisimmät kilpailijat katsottiin koostuvan isoista kansainvälisistä huolintayrityksistä, joihin kuuluvat Kuehne + Nagel, DSV, DHL ja PostNord. Kolmannen ryhmän keskeisimmät kilpailijat olivat Nurminen Logistics, UPS, Varova ja Beweship, eli UPS:ää lukuun ottamatta kolmannen ryhmän kilpailu voitiin katsoa muodostuvan suurimmaksi osaksi suomalaisten yritysten välille.
Insinöörityön tuloksena saatiin selville tärkeimpiä Suomen huolinta- ja logistiikka-alaan tällä hetkellä vaikuttavia muutosvoimia. Johtopäätöksinä voitiin todeta, että keskeisimmät muutosajurit Suomen huolinta- ja logistiikka-alalla ovat tällä hetkellä Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa, ilmastonmuutos, digitalisaatio, verkkokaupan kasvu, energianhinnan nousu, huolinta- ja logistiikka-alan työvoimapula, koronapandemian jälkivaikutukset sekä EU:n päätöksenteko. Insinöörityön tuloksena saatiin selville Suomen huolinta- ja logistiikka-alalla vallitsevat kilpailuvoimat ja johtopäätöksinä arvioitiin, että uusien tulokkaiden uhka on suuri, asiakkaiden neuvotteluvoima on korkea, toimittajien neuvotteluvoima on alhainen, korvaavien tuotteiden uhka on pieni sekä alalla vallitseva kilpailu on erittäin kovaa. Insinöörityön tuloksena saatiin selvitettyä tilannekuvaa Suomen huolinta- ja logistiikka-alan suurimpien yrityksien välisestä kilpailusta. Johtopäätöksinä voitiin todeta, että Suomen huolinta- ja logistiikka-alan suurimmat yritykset kilpailevat periaatteessa kolmessa erilaisessa ryhmässä, jossa Schenker voidaan katsoa kilpailevan markkinaosuutensa ja kokonsa puolesta täysin omassa sarjassaan. Toisen ryhmän keskeisimmät kilpailijat katsottiin koostuvan isoista kansainvälisistä huolintayrityksistä, joihin kuuluvat Kuehne + Nagel, DSV, DHL ja PostNord. Kolmannen ryhmän keskeisimmät kilpailijat olivat Nurminen Logistics, UPS, Varova ja Beweship, eli UPS:ää lukuun ottamatta kolmannen ryhmän kilpailu voitiin katsoa muodostuvan suurimmaksi osaksi suomalaisten yritysten välille.