Digitaalisen hyötypelin prototyyppi
Pippola, Toni; Loijas, Jouko; Mäkeläinen, Johanna (2023)
Pippola, Toni
Loijas, Jouko
Mäkeläinen, Johanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023040435033
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023040435033
Tiivistelmä
Pilotoimme hyötypelien ja pelillisten sovellusten kehittäjien koulutusta Haaga-Helian ja TAMKin yhteistyöhankkeessa Luo Hype – Luovaa osaamista hyötypeleistä. Tässä kirjoituksessa käsittelemme hyötypelien prototyyppien tekemistä keskittyen erityisesti digitaalisin hyötypeleihin. Luo Hype -hankkeessa Haaga-Helian markkinoinnin sekä TAMKin Games Academyn opiskelijat loivat hyötypelien konsepteja ja prototyyppejä toimeksiantajayrityksille.
Artikkelissa kerromme erilaisista tavoista tehdä prototyyppejä sekä yleisesti pelialalla käytettävistä työkaluista ja opastamme, mistä kannattaa lähteä liikkeelle, jos on aikeissa kehittää digitaalisen hyötypelin prototyyppiä. Digitaalisten hyötypelien tekemiseen toimii samat työkalut kuin muidenkin tietokone-, konsoli- tai mobiilipelien tuottamiseen.
Artikkelissa kerromme erilaisista tavoista tehdä prototyyppejä sekä yleisesti pelialalla käytettävistä työkaluista ja opastamme, mistä kannattaa lähteä liikkeelle, jos on aikeissa kehittää digitaalisen hyötypelin prototyyppiä. Digitaalisten hyötypelien tekemiseen toimii samat työkalut kuin muidenkin tietokone-, konsoli- tai mobiilipelien tuottamiseen.