Kuluttajien ostokäyttäytyminen
Övermark, Krista; Hujanen, Janika (2023)
Övermark, Krista
Hujanen, Janika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034682
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat ostokäyttäytymiseen ja ostoprosessiin sekä kuinka ostokäyttäytyminen on muuttunut. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kuluttajan demograafisia, psykologisia ja ulkoisia sosiaalisia tekijöitä sekä sitä, millainen vaikutus niillä on ostokäyttäytymiseen. Lisäksi teoriaosuudessa kävimme läpi ostoprosessin eri vaiheita ja ostokäyttäytymisen muuttumista sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyössä lähdemateriaalina käytimme suomenkielistä ja englanninkielistä kirjallisuutta sekä internetlähteitä.
Opinnäytetyössämme toteutimme kyselytutkimuksen, joka julkaistiin toimeksiantajamme kauppakeskus Chydenian Instagram ja Facebook-sivuilla. Kyselytutkimuksen toteutuksessa käytimme Forms-lomaketyökalua. Kyselylomakkeen lisäksi pidimme haastatteluja lomakkeen kysymyksien pohjalta. Kyselylomakkeen ja haastattelujen vastauksista saimme tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä sekä siitä, kuinka paljon se on muuttunut ajan saatossa. Kauppakeskus Chydenia saa opinnäytetyömme avulla tietoa siitä paljonko kuluttajat käyttävät keskimäärin rahaa asioidessaan kauppakeskuksessa sekä mihin aikaan he tekisivät mieluiten ostoksia viikonloppuisin. Lisäksi tietoa saadaan siitä, ovatko kuluttajat tietoisia Chydeniassa järjestettävistä tapahtumista ja mistä he saavat mahdollisesti tiedon niistä.
Opinnäytetyössämme toteutimme kyselytutkimuksen, joka julkaistiin toimeksiantajamme kauppakeskus Chydenian Instagram ja Facebook-sivuilla. Kyselytutkimuksen toteutuksessa käytimme Forms-lomaketyökalua. Kyselylomakkeen lisäksi pidimme haastatteluja lomakkeen kysymyksien pohjalta. Kyselylomakkeen ja haastattelujen vastauksista saimme tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä sekä siitä, kuinka paljon se on muuttunut ajan saatossa. Kauppakeskus Chydenia saa opinnäytetyömme avulla tietoa siitä paljonko kuluttajat käyttävät keskimäärin rahaa asioidessaan kauppakeskuksessa sekä mihin aikaan he tekisivät mieluiten ostoksia viikonloppuisin. Lisäksi tietoa saadaan siitä, ovatko kuluttajat tietoisia Chydeniassa järjestettävistä tapahtumista ja mistä he saavat mahdollisesti tiedon niistä.