Hoitohenkilökunnan kokemukset hyvistä käytännöistä asiakasväkivallan ennaltaehkäisyyn ja ennakointiin
Häkkinen, Pauliina; Räisänen, Taina (2023)
Häkkinen, Pauliina
Räisänen, Taina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034673
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on hoitohenkilökunnan kokemukset hyvistä käytännöistä asiakasväkivallan ennaltaehkäisyyn ja ennakointiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Vaalijalan osaamis- ja tukikeskus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa yhden oppilaskodin hoitohenkilökunnan hyviksi kokemista käytännöistä asiakasväkivallan ennaltaehkäisyyn ja ennakointiin. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina Teamsin kautta. Haastatteluihin osallistui seitsemän hoitohenkilökuntaan kuuluvaa työntekijää. Haastatteluaineisto analysoitiin sisältöanalyysillä, teemoittelun avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että asiakasväkivallan ennaltaehkäisyssä ja ennakoinnissa hyviksi käytännöiksi nousevat hoitohenkilökunnan vuorovaikutustaidot ja ammatillisuus, luottamus työkaveriin sekä työyhteisön yhteneväiset toimintatavat. Asiakasväkivallan ennaltaehkäisyssä ja ennakoinnissa AVEKKI-toimintatapamallin tuomat yhteiset käytännöt välittyivät haastateltavien kokemuksista.
Tutkimuksen tulosten perusteella hoitohenkilökunnan perehdyttäminen ja kouluttaminen yhteisten toimintatapojen mukaiseen toimimiseen on tärkeää. Vuorovaikutustaitojen ja ammatillisuuden merkitys korostuu sosiaalialan moninaisissa asiakaskohtaamisissa. Työyhteisössä on tärkeää panostaa jokaisen työntekijän työhyvinvointiin ja kiinnittää huomiota turvallisuuteen. The topic of this thesis is health care personnel`s experiences of good practices preventing and anticipation for the customer violence. The author of the thesis was the Vaalijala Knowledge and Support Centre.
The aim of thesis was to collect information on good practices experienced by health care personnel in one student home in the preventing and anticipation of violence. The thesis is qualitative research, and the interviews were conducted as thematic interviews, through Teams. Seven personnel members participated in the interviews. The gathered interview material was analyzed using content analysis.
The results of the study show that in the prevention and anticipation of violence good practices are interaction skills and professionalism, as well as common working practices and trust in colleagues in the work community. Experienced by the interviewees, the importance of AVEKKI was highlighted in the prevention and anticipation of violence.
Based on the results of the study, it is important to familiarize and train health care personnel for the purpose of working in accordance with common practices. The importance of interaction skills and professionalism is emphasized in the diverse customer encounters in the social sector. At the workplace, it is important to invest in the well-being of each employee and to pay attention to safety.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa yhden oppilaskodin hoitohenkilökunnan hyviksi kokemista käytännöistä asiakasväkivallan ennaltaehkäisyyn ja ennakointiin. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina Teamsin kautta. Haastatteluihin osallistui seitsemän hoitohenkilökuntaan kuuluvaa työntekijää. Haastatteluaineisto analysoitiin sisältöanalyysillä, teemoittelun avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että asiakasväkivallan ennaltaehkäisyssä ja ennakoinnissa hyviksi käytännöiksi nousevat hoitohenkilökunnan vuorovaikutustaidot ja ammatillisuus, luottamus työkaveriin sekä työyhteisön yhteneväiset toimintatavat. Asiakasväkivallan ennaltaehkäisyssä ja ennakoinnissa AVEKKI-toimintatapamallin tuomat yhteiset käytännöt välittyivät haastateltavien kokemuksista.
Tutkimuksen tulosten perusteella hoitohenkilökunnan perehdyttäminen ja kouluttaminen yhteisten toimintatapojen mukaiseen toimimiseen on tärkeää. Vuorovaikutustaitojen ja ammatillisuuden merkitys korostuu sosiaalialan moninaisissa asiakaskohtaamisissa. Työyhteisössä on tärkeää panostaa jokaisen työntekijän työhyvinvointiin ja kiinnittää huomiota turvallisuuteen.
The aim of thesis was to collect information on good practices experienced by health care personnel in one student home in the preventing and anticipation of violence. The thesis is qualitative research, and the interviews were conducted as thematic interviews, through Teams. Seven personnel members participated in the interviews. The gathered interview material was analyzed using content analysis.
The results of the study show that in the prevention and anticipation of violence good practices are interaction skills and professionalism, as well as common working practices and trust in colleagues in the work community. Experienced by the interviewees, the importance of AVEKKI was highlighted in the prevention and anticipation of violence.
Based on the results of the study, it is important to familiarize and train health care personnel for the purpose of working in accordance with common practices. The importance of interaction skills and professionalism is emphasized in the diverse customer encounters in the social sector. At the workplace, it is important to invest in the well-being of each employee and to pay attention to safety.