Lasten osallisuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa yhteisötaiteen keinoin
Kähkönen, Katja (2023)
Kähkönen, Katja
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034611
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toteutetun kehittämishankkeen tavoitteena oli lasten toimijuutta tukevien osallisuuden kokemusten mahdollistaminen varhaiskasvatuksessa yhteisötaiteen keinoin. Kehittämishanke sisälsi taideperustaisen toimintatutkimuksen, jossa tarkasteltiin, millaisia toimijuutta tukevia osallisuuden kokemuksia yhteisötaiteen tekeminen mahdollisti lapsille, ja millaiset seikat yhteisötaidetoiminnassa mahdollistivat niitä.
Kehittämishankkeen toiminnallinen osio toteutettiin Kulttuurikeskus PiiPoon toimeksiantona Taiteilija päiväkodissa -hankkeessa, joka kuuluu Lempäälän kunnan Kulttuurirappuset-kulttuurikasvatusohjelmaan. Tutkimuksellisessa osiossa aineistoja kerättiin ja arvioitiin taideperustaisen toimintatutkimuksen kontekstissa ja THL:ssa kehitetyllä Pienet onnistumistarinat -työkalulla, sekä tulkittiin pystyvyyden, merkityksellisyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksina.
Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että Taiteilija päiväkodissa -yhteisötaidetoiminta mahdollisti osallisuuden kokemuksia, kun lapsi sai olla mukana toiminnan kaikissa vaiheissa, lapsi näki toiminnan vaikutukset, toiminta sisälsi yksilöllistä ja yhteisöllistä päätöksentekoa sekä toimintaa, toiminnan aikana tapahtui oppimista ja toiminta herätti lapsessa mielihyvää. Tulokset ovat hyödynnettävissä lasten osallisuutta tukevissa yhteisötaidehankkeissa varhaiskasvatuksessa ja lastenkulttuuritoiminnassa. The aim of this thesis was to enable participatory experiences that promote children's agency in early childhood education through community art. The development project included an arts-based action research, which researched participatory experiences that promoted agency, enabled for children through community art, and researched the aspects of community art activities enabling these experiences.
The operational part of the development project was carried out as a commission from The Cultural Center PiiPoo in The Artist in a Kindergarten project. In the research part, the data was collected and analysed in the context of arts-based action research and with The Small Success Stories tool developed at The Finnish Institute for Health and Welfare and interpreted as experiences of ability, meaningfulness and belonging.
The study concluded that The Artist in a Kindergarten community art activity enabled participatory experiences, when the child was involved in all phases of the activity and saw the effects of the activity, when the activity included individual and co-operative decision-making and action, when learning took place during the activity and when the activity aroused pleasure in the child. The results can be used in community art projects that promote children's participation in early childhood education and children's cultural activities.
Kehittämishankkeen toiminnallinen osio toteutettiin Kulttuurikeskus PiiPoon toimeksiantona Taiteilija päiväkodissa -hankkeessa, joka kuuluu Lempäälän kunnan Kulttuurirappuset-kulttuurikasvatusohjelmaan. Tutkimuksellisessa osiossa aineistoja kerättiin ja arvioitiin taideperustaisen toimintatutkimuksen kontekstissa ja THL:ssa kehitetyllä Pienet onnistumistarinat -työkalulla, sekä tulkittiin pystyvyyden, merkityksellisyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksina.
Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että Taiteilija päiväkodissa -yhteisötaidetoiminta mahdollisti osallisuuden kokemuksia, kun lapsi sai olla mukana toiminnan kaikissa vaiheissa, lapsi näki toiminnan vaikutukset, toiminta sisälsi yksilöllistä ja yhteisöllistä päätöksentekoa sekä toimintaa, toiminnan aikana tapahtui oppimista ja toiminta herätti lapsessa mielihyvää. Tulokset ovat hyödynnettävissä lasten osallisuutta tukevissa yhteisötaidehankkeissa varhaiskasvatuksessa ja lastenkulttuuritoiminnassa.
The operational part of the development project was carried out as a commission from The Cultural Center PiiPoo in The Artist in a Kindergarten project. In the research part, the data was collected and analysed in the context of arts-based action research and with The Small Success Stories tool developed at The Finnish Institute for Health and Welfare and interpreted as experiences of ability, meaningfulness and belonging.
The study concluded that The Artist in a Kindergarten community art activity enabled participatory experiences, when the child was involved in all phases of the activity and saw the effects of the activity, when the activity included individual and co-operative decision-making and action, when learning took place during the activity and when the activity aroused pleasure in the child. The results can be used in community art projects that promote children's participation in early childhood education and children's cultural activities.